اعتیاد به فضای مجازی را جدی بگیریم

اعتیاد به فضای مجازی را جدی بگیریم
جمعه 16 تير 1396 - 20:47

دسترسی به فضای مجازی، پدیده‌ای رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد به جمع معتادان استفاده‌کننده از فضای مجازی می‌پیوندند.

العالم - گوناگون

هم‌زمان با دسترسی روزافزون و گسترده فضاهای مجازی، شاهد نوع جدیدی از اعتیاد، یعنی اعتیاد اینترنتی یا اعتیاد به فضای مجازی هستیم که یک موضوع روبه ازدیاد در عصر ارتباطات است.

فضاهای مجازی در جایگاه خود هم فرصت وهم تهدید محسوب می‌شود در واقع استفاده صحیح و کنترل‌شده از این فضاها خیلی مثبت و مفید است اما زمانی نگران‌کننده است که استفاده زیاد از این منابع فرد را از زندگی عادی و روزمره دور سازد و مشکلاتی برای وی و اطرافیان به وجود آورد.

مانند انواع دیگر اعتیاد، این نوع عادت یا اعتیاد با علایمی چون افسردگی، کج خلقی، بی‌قراری، تفکر وسواسی، کناره‌گیری از جمع، اختلالات عاطفی و ازهم‌گسیختگی روابط اجتماعی همراه است.

در عین حال که روابط افراد به ویژه کودکان، جوانان و نوجوانان در جهان مجازی افزایش یافته است، در مقابل دامنه روابط آنها در جهان واقعی کاهش یافته و احتمال افت عملکرد آموزشی آنان نیز پیش‌بینی می‌شود.اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی انسان را به فردی رهاشده تبدیل می‌کند چرا که بر روابط اجتماعی آنان تاثیر می‌گذارد.

در نتیجه استفاده بیش از حد از این فضاها، بهره‌وری و بازده کاری افراد را در تمامی زمینه‌ها به ویژه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان پایین می‌آورد و علاوه بر آن هم، عدم تحرک جسمی و چاقی به همراه علایمی هم‌چون دردهای عضلانی از تبعات این مهم است.

در پاسخ به اینکه چرا مردم به گونه‌ای اعتیادآور از فضاهای مجازی استفاده می‌کنند، کارشناسان معتقدند که علت گرایش افراد به استفاده اعتیادآور از فضای مجازی، تمایل آنها به دوری‌گزیدن از مشکلات است که در زندگی شخصی با آن مواجه هستند و یا به عبارتی، افراد برای فرار از مشکلات و واقعیت به این فضاها روی می‌آورند.

افراد معتاد به فضای مجازی اغلب یک زندگی دوم یا یک زندگی مجازی برای خود می‌سازند و مفرّی برای فراموش‌کردن مشکلاتشان در آنلاین جستجو می‌کنند.

پاداش این افراد از فضای مجازی، فرار از واقعیت، دوستی‌های اینترنتی، رسیدن به عشق کاذب و سرگرمی‌های متنوع است و چنانچه فرد در زمان‌های آینده نسبت به این پاداش‌ها احساس نیاز کند، به اینترنت روی خواهد آورد و در نتیجه این روند تقویت‌شده و چرخه خطرناک هم‌چنان ادامه پیدا می‌کند.

 

منبع : iribnews

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها