بحرانی‌ترین کلانشهر کشور از نظر کم‌آبی کجاست؟

بحرانی‌ترین کلانشهر کشور از نظر کم‌آبی کجاست؟
شنبه 17 تير 1396 - 13:28

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با اعلام این که بحرانی ترین کلانشهر کشور از لحاظ تامین آب شرب، شهرستان کرمان است، گفت: بیش از 12 شهر استان با تنش آبی و بیش از 580 روستا با کمبود آب مواجه است.

العالم-ایران

"ابراهیم علیزاده" اظهار کرد: بیش از 97 درصد از آب شرب استان کرمان متاسفانه از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، باید مدنظر داشت به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب های زیرزمینی، این منابع از لحاظ کمی و کیفی دچار مشکل شده‌اند.

وی به بارندگی های اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری در استان اشاره و عنوان کرد: بارندگی های اخیر باعث پرشدن سدهای استان شده است، اما در حال حاضر فقط بخشی از آب شرب سیرجان از سد تنگوئیه، آب شرب بافت و رابر از سد بافت تأمین می شود و مابقی آب شرب مورد نیاز استان (97 درصد) از آب های زیر زمینی تامین می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با بیان این مطلب که با توجه به بارندگی های بسیار خوبی که در استان داشته ایم، اظهار کرد: متاسفانه در استان کرمان به جای آنکه آب شرب را از مخازن سدها، تامین کنیم، به دلیل تأخیر در اجرای طرحهای توسعه منابع آب، تأمین آب شرب از آب های زیرزمینی صورت می گیرد.

وی از عدم تاثیر بارندگی های بهمن و اسفندماه در منابع آب شرب استان خبر داد و مطرح کرد: با توجه به بارندگی های اواخر سال گذشته اما همچنان شهرهای ما با تنش آبی دست و پنجه نرم می کنند.


علیزاده بحرانی ترین شهر استان را کرمان اعلام کرد و افزود: مرکز استان کرمان از لحاظ تنش آبی در وضعیت بحرانی تری نسبت به سایر شهرهای استان قرار دارد و با توجه به آماری که تاکنون در دست است، با نهایت صرفه جویی 2 هزار و 600 لیتر بر ثانیه حداقل مصرف مرکز استان است که یک هزار و 700 لیتر بر ثانیه آن تامین می شود، 900 لیتر برثانیه شهر کرمان با کمبود آب شرب مواجه است.

وی ادامه داد: شهرستان کرمان بحرانی ترین وضعیت آب شرب دارد و همچنین شهرستان های زرند، باغین، جبالبارز، گنبکی، ریگان، چترود، زنگی آباد، کهنوج، منوجان و ماهان جزی شهرستان های هستند که با تنش آبی سر به سری مواجه هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان از وضعیت بحرانی روستاها سخن به میان آورد و بیان کرد: بیش از 580 روستا با کم آبی مواجه هستند و بالغ بر 540 روستا با تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شوند. 

طرح همیاران آب 

وی به طرح همیاران آب که از ابتکارات استاندار است، اشاره و مطرح کرد: برای اجرای طرح همیاران آب دستگاه های اجرایی متعددی همکاری داشته اند که انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنترل بهره برداری چاه‌های مجاز دارای اضافه برداشت، نصب کنتورهای هوشمند از جمله مصوباتی بودند که شرکت آب منطقه ای مجری آنها بوده است.

علیزاده خاموشی موتور پمپ های چاه های کشاورزی در فصولی که نیاز به آبیاری نبود، را یکی از بهترین مصوبات طرح همیاران آب دانست و تصریح کرد: میزان صرفه جویی در پی انسداد، کنترل و بهره برداری چاه های مجاز حدود 350 میلیون متر مکعب صرفه جویی در طول اجرای طرح همیاران آب در پی داشته است.

وی در ادامه به میزان صرفه جویی آب از طرح همیاران آب در طی دو سال اول اجرای آن پرداخت و اضافه کرد: میزان صرفه جویی از محل خاموشی موتور پمپ های کشاورزی در طول دو سال اجرای طرح همیاران آب حدود 500 میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با بیان اینکه اجرای طرح همیاران آب همچنان استمرار دارد، خاطر نشان کرد: در استان کرمان حدود 11 هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که تا کنون حدود 5 هزار و 800 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

محل تامین آب 5 شهر جنوبی استان

وی بیان کرد: اتفاق بسیار خوبی که در دولت تدبیر و امید رخ داده است، با همکاری مسئولین استانی و کشوری طرح جامع آب شرب استان کرمان طراحی و مصوب شده است.

علیزاده با بیان این مطلب که تا امروز از آب سد جیرفت و سد نساء برای محیط زیست و کشاورزی استفاده می شده است، ادامه داد: استان کرمان در طرح جامع آب شرب استان، به چند بخش تقسیم شده است، آب شرب 5 شهر جنوب استان (کهنوج، قلعه گنج، فاریاب، رودبار و منوجان) از آب دریای عمان به میزان 25 میلیون مترمکعب تأمین خواهد شد.

وی افزود: 29 میلیون متر مکعب از آب شرب شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد در این طرح از محل سد جیرفت مصوب شده است، تامین شود که مشاور انتخاب و مطالعات مرحله اول انجام شده، ضمن آنکه مطالعات مرحله دوم انتقال آب شرب از سد جیرفت به شهر جیرفت و عنبرآباد در حال انجام است، البته پروژه انتقال آب از دریای عمان برای صنعت استان و شرب 5 شهر جنوبی توسط بخش خصوصی انجام می شود که مطالعات آن انجام شده و پس از اخذ مجوزهای لازم عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای ادامه داد: آب شرب شهرهای شرق استان که شامل بم، بروات، ریگان و فهرج است در طرح جامع آب شرب استان مشخص شده است که از محل سد نساء بم تأمین شود، این طرح دارای دو بخش است که بخش نخست آن شامل آبرسانی به بم و بروات است و در همین جهت تصفیه خانه، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آن توسط پیمانکار در حال انجام است و بخش دیگر طرح، طرح توسعه ای برای شهرهای فهرج، ریگان و نرماشیر طراحی شده که باید مجوزهای سازمان برنامه و بودجه اخذ شود.

وی افزود: برای آب شرب شمال استان هیچ منبعی برای آب شرب آن در داخل استان نداریم و با توجه به وضعیت منابع آب زیرزمینی و کاهش سطح ایستابی آنها، بنابراین آب شرب شمال استان باید از طریق انتقال آب حوضه به حوضه تامین شود.

علیزاده در مورد آبرسانی به شهرستان راور گفت: سد قدرونی برای تأمین آب شرب شهرستان های راور و زرند طراحی شده بود که متأسفانه با توجه به حجم کم آب در اثر خشکسالی های پیاپی فقط آب این سد، می تواند آب شرب شهرستان راور را تأمین کند، لازم به ذکر است طرح مذکور 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، همچنین آب شرب شهرهای بافت و بزنجان از محل سد بافت آبرسانی می شود، شایان ذکر است در طرح جامع آب استان مطالعات آب شرب شهر ارزوئیه در مرحله انتخاب مشاور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همچنین با بیان این که در بلند مدت آب شرب مرکز استان از طریق انتقال آب حوضه به حوضه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه انتقال حوضه به حوضه حدود 5 سال به طول می انجامد، آب شرب مرکز استان در میان مدت باید از سد شهیدان امیرتیموری(صفارود) تأمین شود.

کرمان؛ بحرانی ترین کلانشهر کشور

وی با اعلام این خبر که بحرانی ترین کلانشهر کشور از لحاظ تامین آب شرب، شهرستان کرمان است، اظهار کرد: اکنون آب شرب کلانشهر کرمان از طریق چاه حسین آباد و قریه العرب که روز به روز کمیت و کیفیت آنها روند نزولی دارد، تامین می شود.

علیزاده اضافه کرد: دو راهکار برای بحران آب کلانشهر کرمان وجود دارد، نخست اینکه مردم شهرستان کرمان را به منطقه دیگری کوچ دهند که چنین موردی امکان پذیر نیست یا اینکه بالاجبار در میان مدت با انتقال آب که شامل سد صفارود که با 70 درصد پیشرفت فیزیکی، تونل 30 درصد پیشرفت فیزیکی، خط لوله با 50 درصد پیشرفت فیزیکی و 70 درصد پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه اجزای انتقال آب از سد صفارود به کرمان است، به پایان برسانیم تا بتوانیم در میان مدت با نهایت صرفه جویی آب شرب کرمان از این محل تأمین کنیم.

وی از اقداماتی که برای مدیریت تامین آب شرب کرمان در سال جاری در حال انجام است، سخن به میان آورد و اظهار کرد: مقرر شده است که حدود 20 کیلومتر از خط انتقال سد صفارود تا پایان تیرماه تکمیل و به آب فاضلاب شهری واگذار کنیم تا آب فاضلاب شهری چند چاه اضطراری که دارد از طریق این خط لوله وارد مدار آب شرب کرمان کنند تا مشکلات مرکز کرمان به حداقل برسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان عنوان کرد: آب شرب به دلیل استانداردهای که دارد نسبت به سایر آب ها، گران ترین آب است.

وی به مردم توصیه کرد: برای عبور از بحران کم آبی، مردم باید در مصرف آب صرفه جویی لازم را انجام داده و آب را بهینه استفاده کنند و قدر این نعمت الهی را بدانند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها