بازخوانی 51 روز جنگ علیه نوار غزه در سال 2014

بازخوانی 51 روز جنگ علیه نوار غزه در سال 2014
شنبه 17 تير 1396 - 14:12

رژیم صهیونیستی در سال 2014 به بهانه‌های واهی 51 روز به مردم بی‌پناه غزه حمله بی‌ امان کرد؛ در این جنگ بیش از 2200 نفر شهید و نزدیک به ۱۱ هزار نفر مجروح شدند.

العالم-فلسطین اشغالی

 22 خرداد سال 1393 (12 ژوئن 2014) بود که صهیونیست‌ها از گم شدن سه اسرائیلی در کرانه باختری خبر داده و بلافاصله حماس را به ربودن آن‌ها متهم کردند. به همین بهانه هم بود که یورش به خانه‌های فلسطینی‌ها در کرانه باختری آغاز شد و بیش از 500 جوان فلسطینی بازداشت شدند. بعد از مدتی سخنگوی پلیس رژیم‌صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی اذعان کرد که گم شدن و مرگ سه اسرائیلی در کرانه باختری ارتباطی با حماس نداشته است.

یک شهرک‌نشین صهیونیست به نام «یوسف حاییم بن داوید» (29 ساله) در تاریخ 11 تیرماه به همراه دو شهرک‌نشین دیگر «محمد ابوخضیر» نوجوان فلسطینی را به بهانه انتقام ربایش سه اسرائیلی یادش شده ربودند و وی را به شهادت رساندند.وی در مورد جزئیات این جنایت گفته است که پس از دزدیدن ابوخضیر وی را به یک مکان دورافتاده می‌برند و با شیء سنگینی به سر وی می‌زنند و سپس او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و در نهایت با ریختن بنزین بر این نوجوان فلسطینی جسد او را زنده زنده آتش میزنند،  این اقدامات در کنار اتفاقات دیگر جرقه‌های جنگ سوم غزه را زد.

آغاز جنگ سوم علیه غزه

پس از چندین درگیری اولیه میان رژیم صهیونیستی و مقاومت، کابینه امنیتی این رژیم پس از جلسه سه ساعته تصمیم گرفت تجاوز به نوار غزه را از سه‌شنبه 17تیر (8 جولای) آغاز کند و جنگ سوم علیه غزه آغاز شد. رژیم اسرائیل حمله خود را تحت عنوان «صخره سخت» علیه نوار غزه آغاز کرد و گروه‌های فلسطینی در قالب عملیات «بنیان مرصوص» و «العصف المأکول» پاسخ دادند.

این تجاوز 51 روزه نزدیک به 2260 شهید و نزدیک به 11 هزار مجروح بر جای گذاشت. کودکان و زنان بخش زیادی از کشته شدگان را تشکیل دادند به نحوی که خبرها از شهادت 500 کودک و بیش از 250 زن حکایت داشت. رژیم صهیونیستی تعداد نظامیان کشته شده در جنگ غزه را 64 نفر اعلام کرده و حماس این تعداد را 161 نفر می‌داند این درحالی است که پایگاه خبری «پانورما» تعداد این افراد را بیش از 600 نفر اعلام کرد.

آتش بس پس از جنگ 51 روزه

پس از چند آتش‌بس موقت در طول جنگ، مقامات رسمی حماس روز سه‌شنبه چهارم شهریور (26 اوت) اعلام کردند که با اسرائیل برای پایان دادن به هفت هفته درگیری در غزه به توافق رسیده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها