رئیس اسبق موساد:

باید کاری کنیم، صهیونیسم به سمت فروپاشی می‌رود

باید کاری کنیم، صهیونیسم به سمت فروپاشی می‌رود
شنبه 17 تير 1396 - 22:07

رئیس اسبق سازمان جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) بر ضرورت گشایش کانالهای محرمانه برای گفتگوی آمریکا و این رژیم با عربستان سعودی تأکید کرد و درباره نزدیک شدن به پایان کار صهیونیسم و اسرائیل هشدار داد.

العالم - فلسطین اشغالی

پایگاه روزنامه اینترنتی رأی الیوم که از لندن به روز می شود در یادداشتی به قلم زهیر اندرواس نوشت: شبتای شاویت رئیس اسبق موساد در گفتگو با روزنامه معاریو درباره آینده طرح صهیونیسم به ویژه خطرات روز افزونی که علیه موجودیت اسرائیل وجود دارد و همچنین درباره ناتوانی راهبردی و سیاسی اسرائیل ابراز نگرانی کرد. 

وی افزود دولت اسرائیل به شکل گسترده ای به آمریکا و اروپا وابسته است و این بازار بزرگ اسرائیل اخیرا با ناسازگاری هایی مواجه شده است و عملا به طرف اجرای تحریم ها علیه اسرائیل پیش می رود. 

شاویت گفت برای توقف وخامت اوضاع طرح صهیونیسم، اسرائیل ابتدا نیاز دارد این اوضاع را متوقف کند و مسیری را که تاکنون می پیموده است اصلاح کند و علاوه بر این بازنگری در طرح صلح اتحادیه عرب در سال 2002 را که عربستان سعودی به صورت جزئی تدوین کرد پیشنهاد کند تا دولت اسرائیل آن را اصلی برای گفتگو با کشورهای عربی میانه رو به رهبری عربستان سعودی و مصر قرار دهد. 

وی تأکید کرد اعلام چنین طرحی طبیعتا به مقدماتی دیپلماتیک از طرف دولت اسرائیل نیاز دارد که با سه اقدام می تواند فراهم شود. اول، مشخص کردن راهبردی برای مذاکرات آینده با موضعی روشن درباره همه بندهای وارد شده در طرح صلح سال 2002. دوم ، گشایش کانالهای گفتگوی غیرعلنی با آمریکا برای بررسی این طرح و پایبندی به خطوط قرمز اسرائیل و مشارکت آمریکایی ها در این روند. سوم گشایش کانال مذاکراتی محرمانه آمریکایی - اسرائیلی با عربستان سعودی برای دستیابی به توافقاتی در خصوص مسائلی که در این گفتگوها به آنها پرداخته خواهد شد و هماهنگی اهدافی که می توان به آنها دست پیدا کرد. 

شاویت افزود در صورتی که این کانالهای مخفی به وجود بیاید اسرائیل می تواند تمایل خود را برای آغاز مذاکراتی در چارچوب ابتکار صلح اتحادیه عرب اعلام کند.  

وی اضافه کرد به دلایل ویژه ای کامل اطمینان دارد که آمریکا و عربستان سعودی با این طرح اسرائیل برخورد مثبتی خواهند داشت و افزود چنین اقدامی مسیری را که اسرائیل در آن گرفتار شده است تغییر خواهد داد. 

وی افزود می توان روند صلح را برای گشایش افقهای مناسب انکار کرد و به عنوان مثال باید توافق اسلو را به یاد بیاوریم که بدون در نظر گرفتن ملاحظات شخصی که در خصوص آن دارم اما این توافق توانست درهای زیادی را به روی اسرائیل بگشاید و گزینه های بی سابقه ای را در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی در اختیار اسرائیل قرار داد. 

شاویت گفت ساده لوحانه خواهد بود اگر فکر کنیم این روند به صلحی که دهه هاست به دنبال آن هستیم منتهی خواهد شد اما ابراز اطمینان کرد این روند سازوکاری را برای اعتماد متقابل و شاید توافقات امنیتی بین دو طرف فراهم خواهد کرد تا بتوانند همزیستی داشته باشند. 

وی افزود: پیشرفت در مذاکرات مطمئنا به آرامش اوضاع امنیتی که دو طرف باید به آن پایبند باشند بستگی خواهد داشت و با گذشت زمان درخواهیم یافت که دو طرف به طرف دادن امتیازهای متقابل برای تقویت طرح همسایگی مشترک پیش می روند.   

وی تاکید کرد اگر این اعتماد به وجود بیاید که در سایه رهبری آمریکا و عربستان سعودی مسئله ای قابل دستیابی خواهد بود، می توان گفتگو درباره راه حل نهایی منازعه را آغاز کرد. 

رئیس اسبق موساد افزود چنین طرحی مطمئنا به رهبری صادقانه و شجاعانه نیاز دارد و این چیزی است که درحال حاضر پیدا کردن آن دشوار است اما اگر نخست وزیر اسرائیل شدت خطری را که اسرائیل با آن مواجه است و حماقت مسیر کنونی و پیامدهای سیاست های راستگرایان افراطی دینی صهیونیسم را که به ریشه صهیونیسم آسیب زده است درک کند شاید بتواند از شجاعت و اراده انجام این اقدامات برخوردار شود./خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها