منافع استکبار عامل تشکيل کشورجنوب سودان

 منافع استکبار عامل تشکيل کشورجنوب سودان
شنبه 18 تير 1390 - 14:59

قاهره (العالم)- کارشناس امور آفريقا با توجه به تحرکات بيگانگان به ويژه استکبار جهاني براي تضعيف بلاد اسلامي و زمينه سازي هاي آنان جهت دامن زدن به جنگ، خون ريزي و اختلاف درميان مردم سودان، گفت: شکل گيري کشور جنوب سودان از اين لحاظ قابل پيش بيني بود.

محمد ابوالفضل شنبه در گفت گو با شبکه خبري العالم با اشاره به اعلام رسمي تشکيل کشور تازه تاسيس جنوب سودان که طي امروز عنوان شد؛ اظهار داشت: شکل گيري کشور جنوب سودان با توجه به تحرکات استکبار جهاني از مدت ها قبل قابل پيش بيني و ارزيابي بود و اين مساله بي شک بر ماهيت سياسي منطقه شرق آفريقا تاثير خواهد گذاشت.

وي اظهار داشت: اراده منطقه اي و بين المللي بويژه مساله منافع بعضي قدرت هاي جهاني، عامل شکل گيري کشور جنوب سودان است.

ابوالفضل درباره نحوه برخورد قاهره با کشور جنوب سودان گفت: قاهره با جنوب سودان بر اساس استراتژي تحکيم روابط با اين کشور تازه متولد شده و نيز در چارچوب بهبود روابط با آفريقا با هدف اصلاح اشتباهات رژيم مبارک در اين عرصه، تعامل مي کند.

وي خاطر نشان کرد: روابط ميان قاهره و کشور جنوب سودان به زيان شمال سودان که داراي روابط تاريخي با مصر است نخواهد بود و روابط با هر دو کشور حتما بخوبي ادامه خواهد يافت.

ابو الفضل با تاکيد بر اثرگذاري کشور جنوب سودان بر منطقه شرق آفريقا پيش بيني کرد که اين کشور با توجه به آرمان هايش -  که البته نشانه هاي آن تاکنون معلوم نيست- ماهيت سياسي منطقه مزبور را تغيير دهد.

اين کارشناس امور آفريقا با اشاره به اراده منطقه اي و بين المللي و منافع بعضي قدرت هاي جهاني براي موجوديت اين کشور خاطر نشان کرد که راه حل مسايل اختلافي ميان شمال و جنوب سودان به عنوان دو کشور مستقل، در اختيار بعضي سازمان ها يا کميته هاي بين المللي خواهد بود، زيرا (اين بار) مذاکرات ميان دو کشور مطرح است و جامعه بين المللي در اين فرايند دخيل خواهد بود.

جنوب سودان امروز به طور رسمي به عنوان كشور جديد در جهان معرفي شد و سالوا کر رييس کشور جنوب سودان در مراسم جشن استقلال اين کشور سوگند قانوني ياد کرد.

 جدايي جنوب سودان از اين کشور پس از چند دهه جنگ داخلي در سودان و نيز برگزاري همه‌پرسي در اين باره، انجام شد.

 مردم جنوب سودان امروز پس از اعلام موجوديت كشور جنوب سودان در حمايت از سالوا كر، رييس جمهوري جنوب سودان، شعار ‌دادند.

براساس توافقنامه‌ سال 2005 در سودان، قرار شد كه در مورد جدايي جنوب سودان همه پرسي برگزار شود كه پس از برگزاري اين همه پرسي اكثر مردم جنوب سودان به جدايي آن از كل سودان راي دادند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها