در بيست و نهمين سالگرد ربوده شدن ديپلمات ها مطرح شد؛

پيگيري سرنوشت 4ديپلمات ايراني ازدولت لبنان

پيگيري سرنوشت 4ديپلمات ايراني ازدولت لبنان
دوشنبه 20 تير 1390 - 10:35

يک کارشناس مسايل سياسي در بيست ونهمين سالگرد ربوده شدن چهار ديپلمات ايراني گفت: با توجه به روي کار آمدن دولت جديد لبنان، تهران پي گيري وضعيت اين ديپلمات ها را از طريق اين دولت دنبال خواهد کرد.

حسين علائي یکشنبه شب در گفت وگو با شبکه خبري العالم با انتقاد از عملکرد سازمان ملل در اين خصوص اظهار داشت: جامعه بين المللي از زمان ربوده شدن چهار ديپلمات ايراني در لبنان هيچ گام محسوسي را براي آزادي آنها برنداشته است.

علائي افزود: ايران از طريق سازمان هاي بين المللي بويژه سازمان ملل و دولت لبنان مي تواند مسيرهاي قانوني را به منظور آزادي اين چهار ديپلمات ربوده شده دنبال کند.

وي گفت: متاسفانه سازمان ملل اين پرونده را به عنوان يک پرونده حياتي در دستور کار قرار نداده و هيچ گام محسوسي را براي حل و فصل آن برنداشته است.

علائي افزود: جمهوري اسلامي ايران رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي شناسد و رابطه ديپلماتيکي با اين رژيم ندارد اما مي تواند از دريچه کميته بين المللي صليب سرخ يا سازمان ملل به منظور دريافت اطلاعاتي درباره چهار ديپلمات ربوده شده وارد عمل شود و اين احتمال زياد وجود دارد که اين ديپلماتها در فلسطين اشغالي باشند.

اين کارشناس مسايل سياسي تصريح کرد: ايران همچنين براي آزادي اين چهار ديپلمات از طريق لبنان تلاش مي کند زيرا آنها در خاک لبنان ربوده شده و به رژيم صهيونيستي تحويل شدند و لبنان نيز بايد در زمينه آزادي ديپلمات هاي ايراني مسووليت خود را به انجام برساند.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران هيچ پاسخي از طرف سازمان ملل درباره تشکيل کميته اي بين المللي براي روشن شدن سرنوشت چهار ديپلمات خود دريافت نکرده است.

علائي خواستار فشار بر سازمان هاي بين المللي و دولت لبنان براي مهيا کردن شرايط به منظور آزادي اين ديپلمات ها شد.

اين کارشناس ايراني گفت: اکثر متهمان ربايش چهار ديپلمات ايراني و کساني که آنها را تحويل رژيم صهيونيستي داده اند هم اکنون مشمول قوانين لبنان مي باشند و براين اساس دولت لبنان مي تواند تحقيقات لازم را انجام دهد و به اطلاعاتي دست يابد که ممکن است ما را به سمت روشن شدن سرنوشت اين ديپلماتها هدايت کند.

وي اظهار داشت: باکمال تاسف از زماني که گروه تحت امر سمير جعجع تحت عنوان "نيروهاي لبناني" (فالانژيست ها) اين چهار ديپلمات ايراني را ربودند؛ هيچ اطلاعات مفيدي را به ايران در اين خصوص ارايه نکرده اند و با توجه به اينکه نيروهاي لبناني رابطه خوبي با رژيم صهيونيستي داشته ودارند اين برداشت عمومي وجود دارد که اين ديپلماتها به فلسطين اشغالي منتقل شده اند لذا رژيم صهيونيستي براساس کمکي که از نيروهاي لبناني دريافت کرده است، مسوول ربودن اين چهار ديپلمات است. 

علائي گفت: رژيم صهيونيستي در طول همه اين سالها سکوت کرده و هيچ اطلاعاتي نه به دولت لبنان و نه به افکار عمومي جهان نداده است.

وي تصريح کرد: در سال هاي اول ربوده شدن اين چهار ديپلمات، لبنان در هرج و مرج بسر مي برد و دولتي قوي در لبنان روي کار نبود که بتواند پرونده را دنبال کند و با مرور زمان مسائل پيچيده شد.

علائي گفت: درحال حاضر در لبنان دولت جديدي روي کار آمده و ايران مي تواند از طريق اين دولت جديد موضوع را پيگيري و به شيوه هاي ديپلماتيک به رژيم صهيونيستي فشار وارد کند.

وي تصريح کرد: وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران فعاليت ديپلماتيک موثري را از طريق سازمان ملل انجام داده است و با توجه به اطلاعاتي که در سال هاي اخير کسب کرد، در روشن شدن سرنوشت ديپلمات هاي ربوده شده و روشن شدن حقايق اين مساله موفق خواهد شد.

سيد محسن موسوي، احمد متوسليان، کاظم اخوان و تقي رستگارمقدم، چهار ديپلمات ايراني در سال 1982 ميلادي به دست نيروهاي وابسته به رژيم صهيونيستي در شمال بيروت ربوده و به زندان هاي رژيم صهيونيستي منتقل شدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها