حاکمیت بحران در روابط آمريکا و پاکستان

 حاکمیت بحران در روابط آمريکا و پاکستان
دوشنبه 20 تير 1390 - 13:18

اسلام آباد(العالم)- يک کارشناس پاکستاني با اشاره به حملات نيروهاي آمريکايي و کشتار شهروندان بي گناه اين کشور و فشارهاي آمريکا عليه اسلام آباد از ادامه بحران در روابط دو کشور خبر داد.

"طارق پيرزاده " دوشنبه درگفت و گو با شبکه خبري العالم با اشاره به اعمال فشار آمريکا بر اسلام آباد اظهار داشت: گروه هاي فشاري در آمريکا وجود دارند که تمايلي به بهبود روابط اين دو کشور ندارند .

اختلافات آمريکا و پاکستان طي يک سال و نيم گذشته افزايش يافته به گونه اي که واشنگتن ، اسلام آباد را شديدا تحت فشار قرارداده تا با شدت بيشتري به مبارزان وزيرستان حمله کند.

وي با اشاره به کشته شدن دو پاکستاني به دست يک آمريکايي وحوادث ديگر که در بحراني شدن روابط دو کشور نقش داشت، افزود: آمريکا ، ارتش پاکستان را به پناه دادن به بن لادن متهم کرده که اين مساله بر روابط دو کشور تاثيرگذاشته اما ارتش پاکستان اين اتهام ها را رد کرده است.

پيرزاده با بيان اين که يکي از اتهام هاي آمريکا به پاکستان اطلاعات دادن به تروريست ها است؛ گفت: کسي در پاکستان به اتهام هاي آمريکا به عنوان يک واقعيت نگاه نمي کند.

وي تصريح کرد: دو کشور پاکستان و آمريکا عليرغم اين که هم پيمان هستند اما در شرايط کنوني چنين وضعيتي در روابط دو کشور حکم فرما نيست.

پيرزاده افزود: منافع مشترک پاکستان با افغانستان در مرزها، اشتراکات ديني، فرهنگي و آداب و رسوم عاملي است که مانع از تحرکات منفي پاکستان عليه افغانستان مي شود و اين مساله خوشايند آمريکا نيست لذا اوضاع فعلي و بحران موجود در روابط با واشنگتن را شدت بخشيده است.

اين تحليلگر راهبردي پاکستان با بيان اين که گروه هاي فشار آمريکايي در واشنگتن نمي خواهند روابط پاکستان و اين کشور بهبود يابد؛ اظهار داشت: واشنگتن از هند خواسته است که در افغانستان ايفاي نقش کند اما پاکستان با اين مساله به شدت مخالف است.

وي گفت: توجيه آمريکايي ها در کشتن شهروندان پاکستاني غير قابل پذيرش و تلاش براي ساکت کردن اسلام آباد با اعطاي کمک هاي مادي امري دشوار است از اين رو پاکستان بايد خود را براي پر کردن جاي خالي سربازان آمريکايي در افغانستان آماده کند.

پيرزاده تاکيد کرد: پاکستان نمي خواهد جبهه جديدي باز کند ، اما آمريکا مي خواهد پاکستان را به دليل برنامه هسته اي آن و به بهانه واهي احتمال افتادن بمب هسته اي اسلام آباد به دست افراد تندرو، تحت فشارقرار دهد که بدون شک اين مساله خلاف واقع و فقط توهم آمريکاست.

وي گفت: آمريکا کمک هاي نظامي خود را به پاکستان قطع کرده و مي خواهد در زمينه هاي ديگر اعمال فشار کند که اين فشارها هرگز به نفع اسلام آباد نيست. 

پربیننده ترین خبرها