در سفر بانیتا به بغداد صورت گرفت؛

استقبال از وزير آمريکايي درعراق با موشک

استقبال از وزير آمريکايي درعراق با موشک
دوشنبه 20 تير 1390 - 16:21

در دومين روز از ديدار " ليون بانيتا" وزير جديد دفاع آمريکا از عراق، سه موشک کاتيوشا به منطقه حفاظت شده " الخضراء " در مرکز بغداد اصابت کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابعي گفتند که اين سه موشک از منطقه الزعفرانيه شليک شد اما نگفتند که خسارتي به سفارت آمريکا که در اين منطقه قرار دارد، وارد شده است و يا خير.

بانيتا که ده روز قبل جايگزين " رابرت گيتس" در راس وزارت دفاع آمريکا قرار گرفته است، از افغانستان وارد بغداد شد.

يک مسئول ارشد وزارت دفاع آمريکا گفته است که هدف بانيتا از سفر به بغداد ، اعمال فشار بر رهبران عراق در باره تصميمي است که قرار است در آينده نزديک در باره بقاي نيروهاي آمريکايي در عراق و يا عقب نشيني آنها درزمان مقرر - پايان سال جاري میلادی" گرفته شود.

وزير دفاع آمريکا قرار است امروز (دوشنبه) با " جلال طالباني" رييس جمهوري و " نوري المالکي" نخست وزير عراق در منطق الخضراء ديدار و گفت وگو کند.

در منطقه الخضراء که پيوسته هدف حملاتي قرار مي گيرد که معمولا قربانياني ندارد، ساختمان دولت عراق و سفارتخانه هاي مهم از جمله آمريکا و انگليس قرار دارد.

ديدار بانيتا از عراق با کشته شدن يک نظامي آمريکايي در جنوب عراق همزمان شده است.

در ماه جاري ميلادي اين سومين نظامي آمريکايي است که کشته مي شود. 

در طول سه سال گذشته ماه ژوئن گذشته، خونين ترين ماه براي نيروهاي آمريکايي در عراق بوده است، در اين ماه 14 نظامي آمريکايي در حملات مختلف کشته شدند.

همچنان حدود 46 هزار نظامي آمريکايي در عراق مستقر هستند و به موجب توافقنامه امنيتي بين دو کشور نيروهاي آمريکايي بايد تا اول ماه دسامبر آينده خاک عراق را ترک کنند. 

اين در حالي است که مسئولان ارشد آمريکايي گفته اند آنها درصدد حفظ شماري از نيروهاي خود در عراق بعداز مهلت تعيين شده براي عقب نشيني هستند مشروط بر اينکه مقامات عراقي درخواست کنند.

" مايکل مولن" رييس ستاد ارتش آمريکا روز پنجشنبه گذشته گفت: آمريکا وعراق در حال رايزني و مذاکره در خصوص توافقنامه امنيتي جديد هستند که احتمالا بر باقي ماندن نيروهاي آمريکايي در عراق بعداز پايان مهلت عقب نشيني تاکيد مي کند.

ناظران معتقدند که سفر وزير دفاع آمريکا به عراق بعداز سفر موفق " محمدرضا رحيمي" معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران به عراق و امضاي توافقنامه هاي متعدد اقتصادي و تجاري نگراني واشنگتن را در پي داشته است و به همين دليل اتهامات واهي واشنگتن عليه تهران افزايش يافته است.

اين ناظران تاکيد کردند: بانيتا با اين ادعا که نيروهاي شيعه مورد حمايت ايران به نيروهاي آمريکايي در عراق حمله مي کنند گفت که آمريکا براي از بين بردن اين تهديد اقدام مي کند و نيروهاي عراقي هم بايد با نيروهاي مسلح مقابله کنند.

جمهوري اسلامي ايران همواره اين اتهامات بي اساس آمريکا را رد کرده است و مقامات عراقي نيز توجهي به اين ادعاهاي واشنگتن ندارند.

در حالي که مردم و دولتمردان و رهبران سياسي عراق همواره بر خروج اشغالگران آمريکايي از خاک کشورشان تاکيد و اصرار دارند، " بانيتا " با ناديده گرفتن اين رويکرد عراق، گفت: اگر عراقي ها درخواست رسمي کنند نيروهاي آمريکا درعراق باقي خواهند ماند

يک مسئول آمريکايي اعتراف کرد: بسيار سخت است که عراقي ها با تمديد حضور نيروهاي آمريکايي در عراق موافقت کنند زيرا ما را اشغالگر مي دانند.

" علي الموسوي" مشاور رسانه اي نخست وزير عراق گفت: امکان موافقت طرف عراقي با تمديد حضور نيروهاي آمريکايي در عراق بسيار ضعيف است.

سفارت آمريکا درعراق با نزديک شدن به زمان عقب نشيني نيروهاي آمريکايي از عراق درصدد افزايش گسترده کارکنان و ديپلمات هايش در عراق است.

کنسولگري آمريکا در اربيل مرکز منطقه کردستان عراق ديروز يکشنبه و کمتر از يک هفته از گشايش کنسولگري آمريکا در بصره ( جنوب عراق) افتتاح شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها