برای سالگرد جنگ 33 روزه

برای سالگرد جنگ 33 روزه
سه شنبه 21 تير 1390 - 05:19

امروز مصادف با پنجمين سالروز تجاوز رژيم اسرائيل به لبنان است ؛ قطعاً عده زيادي اين تاريخ را به خاطر ندارند و شمار کساني هم که ياد اين روز را درمناطق مختلف کشورهاي عربي گرامي مي دارند، به علت اختلافات فرقه اي حاکم درمنطقه که روز به روز بيشتر مي شود، اندک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در شماره امروز خود با اشاره به این نبرد مهم و سرنوشت‌ساز نوشت: پنج سال پيش درچنين روزي، مسئولان اسرائيلي از اقدام مقاومت اسلامی در جنوب لبنان در به اسارت درآوردن دو سرباز اسرائيلي سوء استفاده کردند و تانک ها و جنگنده هاي خود را براي حمله به جنوب لبنان و تخريب شهرها و روستاهاي اين منطقه و بيشتر مناطق حومه جنوبي بيروت پايتخت لبنان فرستادند.

مسئولان اسرائيلي احتمال مي دادند که اين حمله محدود خواهد بود و مقاومت لبنان هم دربرابر اين حملات مقاومت چنداني از خود نشان ندهد، اما آنها درحساب و کتاب هاي نظامي و سياسي خود اشتباه کردند و برخلاف تصورات آنان، اين جنگ گردش و تفريح نبود، بلکه به قبرستاني براي تانک هاي جديد "مرکاوا" که مايه افتخار صنايع نظامي اسرائيل است، تبديل شده است.

حزب الله لبنان به رهبري سيدحسن نصرالله با مقاومت به مدت بيش از 33 روز و حمله به عمق اسرائيل با بيش از چهار هزار موشک، نه فقط اسرائيلي ها بلکه همه جهانيان را غافلگير کرد و براي اولين بار از زمان شروع درگيري عرب ها با اسرائيل و اشغال فلسطين، بيش از يک ميليون شهرک نشين يهودي مجبور شدند که از خانه‌های خود در شمال فلسطين اشغالي به مناطق امن در مرکز و جنوب فرار کنند.

ارتش اسرائيل هرگز تصور نمي کرد که با چنين مقاومت قهرمانانه اي از سوي حزب الله روبرو شود و دولت وقت اسرائيل به رياست ايهود اولمرت تصور نمي کرد که از گروه مقاومت شکست بخورد و رژيم اسرائيل که درجنگ 1967  سه کشور عربي را با هم شکست داده بود و در جنگ دوم در سال 1973 سازشي خفت بار را ايجاد کرد و در تجاوز به لبنان درسال 1982 مقاومت فلسطيني را وادار به رفتن از لبنان کرد، در برابر این نبرد سرنوشت‌ساز چاره‌ای جز پذیرش شکست را نداشت.

اسرائيلي ها به اين رويه عادت نکرده‌اند که ارتش هاي عربي در برابر تانک ها و هواپيماهاي جديد مقاومت کنند، به عنوان مثال جنگ 1967 شش روز بيشتر دوام نداشت؛ هرچند که عملاً چند ساعت بيشتر دوام نداشت اما جنگ اکتبر سال 1973 نهايتاً ده روز به طول انجاميد و علي‌رغم بودجه هاي زياد و اموال فراواني که براي آموزش و تجهيز اين نيروها به کار گرفته شد، ارتش هاي عربي ضعيف ظاهر شدند و از رهبران سياسي ضعيفي دستور مي‌گرفتند و برخي از آن ها نيز براي رفتن به پاي ميز مذاکره و نه رسيدن به پيروزي وارد جنگ مي شدند.

دو جنبش در مقابل نيروهاي اسرائيلي مقاومت کردند؛ يکي جنبش مقاومت فلسطين و هم پيمانان لبناني شرافتمند آن که بيش از هفتاد روز درجنگ 1982 با ارتش اسرائیل مقابله و از بيروت دفاع کردند و ديگري جنبش مقاومت لبنان که پنج سال پيش، بيش از 33 روز با تجاوزگري اسرائيل مقابله کرد و درنتيجه تانک هاي اسرائيلي فقط چند متر توانستند درجنوب لبنان پيشروي کنند و خسارت زيادي به رژيم اسرائيل به ويژه وارد کرد و در روستاي مارون الرأس قبرستاني براي تانک هاي مرکاوا به وجود آورد که که اولين شکست براي اسرائيل و ارتش آن بود.

مقاومت لبنان نه فقط با پايداري بلکه با نشان دادن قدرت نظامي عالي خود، درسي فراموش نشدني به اسرائيل داد و با حملات موشکي که حيفا، يافا، عکا و صفد را نيز شامل شد، درميان اسرائيلي ها رعب و وحشت ايجاد کرد و احتمال داشت که اين حملات به خود تل آويو هم برسد.

ايهود باراك وزير دفاع اسرائيل ديروز گفت که درصورت وقوع هرگونه جنگي درآينده، روزانه 50 تن مواد منفجره بر سر اسرائيل فرو خواهد ريخت.

مساله اي که باراک آن‌را بيان نکرد، اين است که هزاران موشک شهرها و شهرک هاي صهيونيست نشين از دورترين نقطه شمالي تا دورترين نقطه جنوبي اسرائيل را هدف قرارخواهد داد. حزب الله درمقابله با رژيم اسرائيل به پيروزي چشمگيري نائل شد و اين جنگ که پيامدهاي بسيار بدي را براي اسرائيل دربرداشت، پيروزي ارزشمندي براي ملت‌هاي عربي و اسلامي به شمار مي رود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها