جدل‌های صریح در نشست دمشق

جدل‌های صریح در نشست دمشق
سه شنبه 21 تير 1390 - 06:22

محمد حبش عضو مجلس سوريه مي‌گويد نشست مشورتي كميته گفت‌و‌گوي ملي روز گذشته شاهد جدل‌هاي صريح و تند بر سر موضوع تاسيس احزاب سياسي؛ خروج نيروهاي ارتش و امنيتي از خيابان بود اما فضاي كلي مثبت بود و تقريبا همه در آن شركت داشتند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وی درباره فضاي حاكم بر نشست مشورتي كميته گفت و گوي ملي در سوريه افزود: اصرار زيادي بر اين امر وجود دارد تا اين نشست زمينه ساز همايش گفت و گوي ملي فراگير و اجراي جدول فعاليت‌ها درباره بررسي قوانين احزاب؛ انتخابات و تعديل قانون اساسي باشد و در نشست اول 20 نفر سخنراني كرده و 22 سخنراني مكتوب دريافت شد.

نشست مزبور از دو روز پيش در نزديك دمشق با حضور يكصد و هشتاد شخصيت مستقل، مخالف، حزبي و دانشگاهي آغاز شده و قرار بود شب گذشته به كار خود پايان دهد كه اين امر به امروز قبل از ظهر موكول شد.

به گزارش ایرنا، حبش با اشاره به اين كه سقف آزادي بيان در نشست مشورتي بسيار بالا بود؛ ادامه داد: جهت گيري كلي آن است كه هرگونه پيشنهاد در خدمت فضاي آزادي و سوريه جديد باشد؛ سوريه كنوني با سوريه چند ماه قبل متفاوت است.

وي همچنين با اشاره به جدل بر سر قانون احزاب به ويژه صدور مجوز تشكيل احزاب ديني، منطقه اي و نژادي، يكي از عوامل تنش را در نشست مزبور موضوع گفت و گوي مستقيم دانست و گفت: گفت و گوي مستقيم بايد بين 7، 10 يا 20 نفر امكان دارد اما وقتي دويست نفر جمع مي شوند ديگر فرصتي براي گفت وگوي مستقيم وجود ندارد.

به گفته اين شخصيت سوري، احزاب كرد نيز اعلام كردند كه چه مانعي دارد كه يك حزب كرد يا حزب هاي  مشابه تشكيل شود كه در ساير استان ها  حضور نداشته باشد اما طرح كردها مغاير با پيش نويس قانوني است كه هدف از آن دادن وجهه ملي به احزاب است و همايش نمي خواهد احزاب نقشي در تقويت وحدت ملي

نداشته باشند.

وي گفت: تقريبا عمده سخنرانان درباره ماده هشتم كه  مي گويد حزب بعث حاكم بر نظام و جامعه است؛ سخن گفتند و تاكيد كردند كه مردم خواستار تعديل قانون اساسي هستند اما بشار اسد رييس جمهوري پا را از اين هم فراتر گذاشت و از تدوين قانون اساسي جديد سخن گفت.

حبش درباره موضوع حضور امنيتي و ارتش در خيابان‌ها نيز گفت: اكنون چنددستگي شديدي ميان حكومت و مخالفان در اين زمينه وجود دارد، افرادي خواستار خروج ارتش از شهرها و افرادي خواهان ورود آنان به شهرهاي جديد هستند. وي ادامه داد: 60 درصد مردم  مي خواهند ارتش در زندگي مدني دخالت نكند، اما 40 درصد مي گويند فقط ارتش قادر به حمايت از ما است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها