سایه سنگین آمریکا بر نشست کميته چهارجانبه

سایه سنگین آمریکا بر نشست کميته چهارجانبه
سه شنبه 21 تير 1390 - 08:31

طرف‌هاي فلسطيني مي‌گويند نشست کميته چهارجانبه بين‌المللي درباره مسئله به رسميت شناختن کشور فلسطين از چارچوب موضع آمريکا در طرفداري از رژيم اسرائيل خارج نشد.

فارس الصرفندي خبرنگار شبکه خبري العالم در گزارشي در حاشیه این نشست گفت: کميته چهارجانبه که براي نظارت بر روند سازش تشکيل شده است اين بار سعي دارد فلسطيني‌ها را از ايده رفتن به سازمان ملل و درخواست صدور قطعنامه بين‌المللي براي به رسميت شناختن مرزهاي کشور فلسطين دور کند.

نمر حماد مشاور سياسي رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در مصاحبه با شبکه خبري العالم می‌گوید هدف اصلي تشکيل کشور و پايان دادن به اشغالگري است و اگر اين هدف محقق نشود تصميم فلسطين رفتن به سازمان ملل است.

کميته چهارجانبه از زمان تشکيل يعني هفت سال پيش نتوانسته است بحران فلسطين را از بن بست و تنگنا خارج کند و فرستادگان اين کميته تغيير کرده‌اند اما تغييري در اوضاع ايجاد نشده است و اين کميته در بهترين شرايط ايده‌هاي آمريکا را که بر آن تسلط دارد ، اتخاذ کرده است البته اين ايده ها در هيچ شرايطي نمي تواند برخلاف منافع اسرائيل باشد.

مصطفي البرغوثي دبيرکل ابتکار ملي فلسطين در مصاحبه با شبکه العالم نیز بر این باور است که موضع آمريکا حمايت و طرفداري از اسرائيل است و موضع اخير کنگره و دولت آمريکا به کميته چهارجانبه اجازه نمي دهد موضع برابر اتخاذ کند.

فلسطيني‌ها بين چکش و سندان قرار دارند و از زماني که از تلاش براي رفتن به سازمان ملل در سپتامبر آينده خبر داده‌اند، تحريم‌هايي عليه آنها اعمال و تهديد مي‌شوند، در پايان آنها بايد تصميم بگيرند و بين ادامه راه و تحمل تحريم‌ها و مجازات يکي را انتخاب کنند.

اخيرآً صائب عريقات مذاکره کننده ارشد تشکيلات خودگردان از تهديد آمريکا به استفاده از حق وتو در مقابل طرح به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين در سازمان ملل خبر داده بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها