ابهام برنامه اردوغان درباره کردها

ابهام برنامه اردوغان درباره کردها
پنج‌شنبه 23 تير 1390 - 06:29

تحليلگر سياسي ترک، برنامه دولت جديد رجب طيب اردوغان را درباره مشکلات کردها، مبهم دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، کابينه رجب طيب اردوغان با کسب راي اعتماد پارلمان ترکيه، به عنوان شصت و يکمين دولت تاريخ اين کشور آغاز به کار کرد.

برنامه اين دولت بر گسترش روابط ترکيه با کشورهاي همسایه و منطقه، افزايش سرمايه گذاري در زمينه هاي دفاعي و فن آوري، و محقق ساختن نهضت اقتصادي کاملي استوار است. این درحالی است که احزاب مخالف، برنامه دولت جديد را با مشکلات ترکيه نامتناسب ارزيابي کردند.

" بولنت قايا " تحليلگر سياسي ترک در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: برنامه دولت جديد فاقد راه حلي واضح براي مشکل کردهاست.

وی افزود: اين مشکل بايد با حزب صلح و دموکراسي که به کردها نزديک است حل و فصل شود. دولت بايد با آن ها گفت و گو کند تا در چارچوب قانون اساسي جديد راه حلي براي مشکل آن ها در نظر بگيرد.

وي در عين حال تاکيد کرد: برنامه اقتصادي دولت در حل مشکل توسعه در اين کشور کارساز خواهد بود.

نمايندگان حزب صلح و دموکراسي که به کردها نزديک هستند، برنامه دولت را ناقص توصيف کردند زيرا اين برنامه شامل هيچ طرحي براي حل و فصل مشکل کردها نمي شود.

"دولت بهشلي" رهبر حزب جنبش قومي، برنامه جديد دولت را فاقد راهکارهای مناسب براي حل مشکلات ترکيه توصيف کرد و به خبرنگار العالم گفت: اين برنامه فاقد هرگونه طرحي براي مقابله با تروريسم است.

انتقادات حزب جمهوري خواه ملت نيز جوانب اقتصادي و دموکراتيک را به عنوان انتقاد به برنامه جديد دولت ترکيه وارد کرد.

اين در حالي است که برنامه جديد دولت شامل راه حل هايي براي مساله تابعيت و دموکراسي و همچنين افزايش حجم صادرات و تشويق سرمايه گذاري خصوصي در زمينه هاي صنايع دفاعي و فن آوري و علاوه بر آن مشخص کردن راه هايي براي تدوين قانون اساسي جديد است.

"مولود ارسان" نماينده حزب جمهوري خواه ملت در پارلمان ترکيه گفت: پيش از صحبت درباره تشکيل کميته بررسي قانون اساسي جديد بايد درباره مسائل مورد توافق ملي سخن به ميان بياوريم.

وي افزود: رسيدگي به مطالبات مردمي نيازمند برقرار کردن ارتباط با همه شهروندان، انجمن ها و احزاب براي دستيابي به زمينه اي مشترک است و اگر دولت جديت لازم را داشته باشد ، براي تدوين يک قانون اساسي که لايق ملت ترکيه باشد ، به دولت کمک خواهيم کرد.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها