آیا اتحادیه عرب ازخطوط قرمز عبور می کند؟

آیا اتحادیه عرب ازخطوط قرمز عبور می کند؟
پنج‌شنبه 23 تير 1390 - 12:29

برغم تهديدها و هشدارهاي آمريکا، اتحاديه عرب امروز (پنجشنبه) تصميم گرفت تا از سازمان ملل متحد و شوراي امنيت وابسته به اين سازمان درخواست کند که کشور مستقل فلسطين به رسميت شناخته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، "نبيل العربي "دبير کل مصری اتحاديه عرب امروز در نشستی مطبوعاتی گفت :کميته پيگيري ابتکار صلح عربي تصميم گرفت تا برای به رسميت شناخته شدن کشور فلسطين و عضويت این کشور در سازمان ملل متحد به اين سازمان در خواستی ارائه کند.

آمریکا تهدید کرده است که اگر اتحادیه عرب برای به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین به سازمان ملل و شورای امنیت رجوع کند، این درخواست را وتو می کند.

آمریکا همچنین اعلام کرده است که تشکیل کشور فلسطین باید با در نظر گرفتن امنیت و منافع رژیم صهیونیستی و تنها در پشت میز مذاکرات مستقیم با این رژیم به رسمیت شناخته شود.

نبیل العربی بعداز سرنگونی دیکتاتوری مبارک در مصر به عنوان وزیر امور خارجه این کشور فعالیت خود را آغاز و پس از مدتی از سوی کشورهای عربی به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب برگزیده و جایگزین " عمرو موسی " شد.

با توجه به مواضع  العربی ناظران معتقدند با حضور وی در راس اتحادیه عرب ، رویکردهای این سازمان تا حدودی با گذشته تغییر خواهد کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب در نشستی خبری که در پایان اجلاس کميته پيگيري ابتکار صلح عربي که در سطح وزرای خارجه برگزار شد، گفت :  کميته پیگیری ابتکار صلح عربی از سازمان ملل درخواست خواهد کرد تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

وی افزود : کميته پيگيري ابتکار صلح عربي براي ارائه درخواست عضويت کامل کشور فلسطين در مجمع عمومي و شوراي امنيت وارد عمل خواهد شد.

 العربی خاطرنشان کرد: رییس کمیته پیگیری ابتکار صلح عربی ، دبیرکل اتحادیه عرب ، رییس تشکیلات خودگردان ، مصر ، اردن و هر کشور دیگری که بخواهد ، این تصمیم را پیگری خواهند کرد.

نشست امروز کميته پيگيري ابتکار صلح عربي در سطح وزيران خارجه به رياست نماینده شيخ "حمد بن جاسم آل ثاني " نخست وزير و وزیر امور خارجه قطر و با حضور " محمود عباس " رييس تشکيلات خودگردان در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

دبیرکل اتحادیه عرب تصریح کرد: همه اقدامات لازم براي حمايت از درخواست به رسميت شناختن کشور فلسطين و طبق مرزهاي 1967 اتخاذ خواهد شد.

" صائب عريقات " مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان گفته است که " 117 کشور، اينک کشور فلسطين را به رسميت مي شناسند و هدف از نشست دوحه جلب حمايت بيشتر کشورهاي عربي براي به عضويت درآمدن کشور فلسطين در سازمان ملل بود.



پربیننده ترین خبرها