مرگ 6 نظامی فرانسوی در افغانستان

باتلاق افغانستان، دردسرتازه سارکوزی

باتلاق افغانستان، دردسرتازه سارکوزی
پنج‌شنبه 23 تير 1390 - 16:37

در حاليکه رسانه هاي فرانسه از وارد شدن اين کشور در باتلاقي در افغانستان ابراز نگراني کرده اند،دولت " نيکولا سارکوزي " تصميم گرفت تا در باره وضعيت امنيت نظاميان فرانسوي در افغانستان که شش نفر آنان در دو روز گذشته کشته شده اند، تجديد نظر کند اما درنظر ندارد که نظاميان خود را بسرعت از افغانستان خارج کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، ریيس جمهوري فرانسه صبح پنجشنبه بعد از شرکت در مراسم رژه نظامي که به مناسبت روز ملي فرانسه در خیابان شانزه ليزه برگزار و طي آن از نظاميان فرانسوي تقدير شد در یک نشستي امنيتي ويژه براي بررسي وضعیت نظامیان فرانسوي در افغانستان شرکت کرد.

" نیکولا سارکوزی" گفت که هدف از برگزاری این نشست، تعيين شرايط امنيتي جديد براي حضور نظامیان فرانسوی در افغانستان در دوره انتقالی است.

این دوره انتقالی از امروز شروع می شود و تا عقب نشيني نيروهاي فرانسوي از خاک افغانستان ادامه می یابد.

اين نشست امنيتي بعدازظهر امروز با حضور " فرانسوا فيون " نخست وزير ، " آلن ژوپه " و " جرار لونگيه " وزراي خارجه و دفاع ودريادار " ادوار گيو " ریيس ستاد مشترک ارتش فرانسه برگزار شد.

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد: تدابيري که دراين نشست اتخاذ خواهد شد ، در نشستي مطبوعاتي با حضور لونگيه وزير دفاع فرانسه اعلام مي شود.

اين نشست امنيتي يک روز پس از حمله به محل تجمع ريش سفيدان و بزرگان در منطقه تاگاب در استان کابيسا در شمال شرق کابل روي داد.

دراين حمله ، 5 سرباز فرانسوي و يک غيرنظامي افغان کشته شدند و چهار نظامي فرانسوي و سه شهروند افغان زخمي شدند.

این نشست امنیتی پایان نیافته بود که دفتر رییس جمهوری فرانسه از مرگ یک سرباز نیروی دریایی این کشور در افغانستان در جریان درگیری های امروز خبرداد.

سارکوزی در دیدار با سربازان فرانسوی که در افغانستان زخمی شده اند دربیمارستان " بیرسی" درمنطقه " کلامار" نزدیک پاریس ، با بیان اینکه در افغانستان با شرایط جدیدی رو به رو هستیم، گفت: ارتش فرانسه از اين لحظه تا زمان عقب نشيني از افغانستان باید با شرايط جديد کنار بيايد ".

ریيس جمهوري فرانسه درعين حال ،عقب نشيني سریع نيروهاي فرانسوي از افغانستان را برای تحقق خواسته سوسیالیست های مخالفان خود بعيد دانست.

این در حالی است که رسانه های فرانسوی گراني خود را از وارد شدن فرانسه در باتلاقی در افغانستان اعلام کرده اند.

سارکوزي در سفر اخیر خود به افغانستان گفته بود که يک چهارم نظامیان فرانسوي مستقر در افغانستان تا اواخر سال 2012 از اين کشور خارج خواهند شد.

شمار نظاميان فرانسوي در افغانستان 4000 نفر است.

ساركوزي همچنین درگفت وگو با شبکه هاي "تي اف 1" و"فرانس 2" گفت که اين عقب نشيني از امسال آغاز مي شود و تا سال  2013 ادامه خواهد داشت.

ریيس جمهوري فرانسه افزود : تا سال  2014 همه سربازان فرانسوي ، افغانستان را ترک خواهند کرد و همه چيز به افغان ها واگذار خواهد شد.

مراسم نظامي امروز چهاردهم ژوئيه که براي بزرگداشت نظاميان فرانسوي بازگشته از عمليات خارجي از افغانستان و ساحل عاج برگزار شد و با کشته شدن نظاميان فرانسوي در افغانستان تحت الشعاع قرار گرفت، با التهاب بيشتري برگزار شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها