کناره گیری صالح نخستین گام برای تغییر در یمن

کناره گیری صالح نخستین گام برای تغییر در یمن
چهارشنبه 29 تير 1390 - 04:57

يک ديپلمات سابق يمني، کناره گيري عبدالله صالح و رژيم او را نخستين گام براي تغيير در يمن عنوان کرد.

"محمد قباطي" چهارشنبه در گفت و گو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: کناره گيري صالح و رژيم وابسته به او گام اول در يمن است و پس از آن خواسته هاي اساسي براي تغيير بايد برآورده شود.


وی افزود: رژيم علي عبدالله صالح مشروعيت خود را در يمن از دست داده و به پايان راه خود رسيده است و اينک جز دسته کوچک و باندي که قدرت در اين کشور را غصب کرده اند ، چيزي از اين رژيم باقي نمانده است.

قباطی تاکید کرد: رژيم صالح فاقد کنترل واقعي بر استان هاست و نمي تواند ماموريت هاي خود را در سطح ميداني اجرا کند.

اين ديپلمات سابق يمني با اشاره به ترفند عربستان براي حفظ نفوذ خود در يمن خاطر نشان کرد: عبدالله صالح در حالي طرح شوراي همکاري خليج فارس را امضا نکرده است که وي در عربستان به سر مي برد و طرح مزبور نيز دست پخت کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس است و نقش عربستان در تهيه اين طرح نيز غيرقابل اغماض است.

وي گفت: صالح هنوز از قانون اساسي و تمسک جستن به قانون سخن مي گويد در حالي که خود او در عمل کاري جز فاجعه آفريني در شهرها انجام نمي دهد.

قباطي در ادامه بر ضرورت حل همه مشکلات و در راس آن ها مساله جنوب تاکيد و خاطر نشان کرد: براي حرکت به سمت حل اين مسايل بايد نظام فدراليسم پارلماني را بر کشور حاکم کرد زيرا بدون برقراري چنين نظامي امکان خروج از بحران کنوني وجود ندارد.

اين دیپلمات سابق يمنی با اشاره به دوره رکود و ايستايي قبل از تشکيل شوراي انتقالي گفت: چنين وضعيتي خواست رژيم عبدالله صالح بود زيرا با استفاده از دوره رکود تلاش مي کرد نوعي از فروپاشي را بر اوضاع يمن حاکم کند بنابراين برقراري قدرتي جايگزين براي سامان دهي به وضع مردم ضرورتي اجتناب ناپذير است.

قباطی خاطرنشان کرد: انقلاب قانوني مردم يمن به دنبال ايجاد چشم اندازي جديد ، قانون اساسي جديد و دولتي جديد در يمن بر اساس دموکراسي کامل است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها