اختيارات پادشاه مغرب کاهش نيافته است

اختيارات پادشاه مغرب کاهش نيافته است
چهارشنبه 29 تير 1390 - 07:52

رباط (العالم) - يکي از مسوولان جنبش 20 فوريه مغرب با تاکيد بر مخالفت با قانون اساسي جديد گفت: بر خلاف ادعاهاي صورت گرفته اختيارات پادشاه در قانون اساسي جديد کاهش نيافته و خواسته مردم در آن گنجانده نشده است.

سيد عبد اللطيف شمائل چهارشنبه درمصاحبه با شبکه خبري العالم، اين مساله را که اصلاحات قانون اساسي به پارلمان اختياراتي فراتر از اختيارات پادشاه داده است؛ رد کرد و گفت: براساس تغييرات جديد در قانون اساسي پادشاه همچنان اختيارات نخست وزير را که انتصاب ها به دست وي است ، برعهده خواهد داشت.

وي اظهار داشت: درقانون اساسي هيچ بندي درباره بازخواست وجود ندارد ؛ درحالي که در نظام هاي نوين به همان اندازه که از مسووليت سخن گفته مي شود ، به بازخواست مسوولان نيز توجه مي شود.

شمائل دربخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد: موضوع کنار رفتن يا ماندن محمد ششم پادشاه مغرب درحال حاضر مطرح نيست ، بلکه آنچه مطرح است ، مساله ملت فقير و گرسنه اي است که چندين دهه از استبداد رنج برده اند.

وي خاطرنشان کرد: قانون اساسي جديد مغرب ره آورد جديد براي مغربي ها نداشته است.

شمائل همه پرسي را که درباره قانون اساسي مغرب برگزار شد، نادرست عنوان کرد و گفت: دراين همه پرسي تخلفات بسياري صورت گرفت و نتايج به شکلي که به نفع حکومت ، دست کاري شد.

عضو ارشد جنبش 20 فوريه مغرب وجود هرگونه اختلاف درداخل اين جنبش درباره مخالفت با قانون اساسي جديد را رد کرد.

شمائل تصريح کرد: جنبش 20 فوريه مغرب به خواسته هاي خود پايبند است و هر روز بر شمار طرفداران و کساني  که به اين جنبش مي پيوندند ، افزوده مي شود.

وي افزود: بهترين نشانه اين مدعا گسترش راهپيمايي هاي اعتراض آميزي است که در واکنش به قانون اساسي برگزار شده است.

شمائل درباره راه کارهاي جنبش 20 فوريه و برنامه هاي اين جنبش براي تغييرات گفت: اين مساله در اختيار مردم مغرب است که اخيرا" اعتراض هاي خود را به ويژه در شهرهاي طنجه و تازه تشديد کرده اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها