درخواست براي پيوستن مصر به شوراي همکاري

درخواست براي پيوستن مصر به شوراي همکاري
پنج‌شنبه 30 تير 1390 - 06:59

اظهارات فرمانده نيروهاي مسلح بحرين براي پيوستن مصر به شوراي همکاري خليج فارس با استقبال برخي محافل مصري مواجه شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه العالم سخنان هفته گذشته شيخ خليفه بن احمد آل خليفه براي پيوستن قاهره به شوراي همکاري خليج فارس به عنوان عضو رسمي و موثر ، واکنش هايی به همراه داشت.

وي با تاکيد بر اينکه مصر فقط قادر به حفظ امنيت خليج فارس است ، افزود تاريخ و حال حاضر نشان مي دهد که مصر عمق راهبردي کشورهاي عضو اين شورا به شمار مي ايد.

شيخ خليفه بن احمد آل خليفه اظهار داشت مصر به همکاري با کشورهاي حاشيه خليج فارس در سايه منافع مشترک بعد از دعوت شدن مغرب و اردن به اين شورا و تجربه مشارکت يمن در برخي موسسه هاي آن ، نزديک تر است.

وي گفت مصر بعد از انقلاب 25 ژانويه به حمايت نامحدود همه و در همه زمينه ها به ويژه در زمينه اقتصادي نياز دارد و نياز و شرايط کنوني بر اهميت نقش مصر به طور کلي در سطح عربي به ويژه خليج فارس بعد از تغيير در عراق افزوده است.   

 فرمانده کل نيروي دفاع بحرين تصريح کرد هدف از اين درخواست تاثير گذاشتن بر تلاشها براي نزديکي ميان قاهره و تهران نيست و از مصر درخواست نمي شود که موضع خصمانه در قبال ايران اتخاذ کند ما به نوبه خود از هرگونه گفتگو ميان دو کشور به نفع ثبات در منطقه استقبال مي کنيم.

 از سوي ديگر محمد ابراهيم منصور مدير مرکز مطالعات آينده در هيئت وزيران مصر تاکيد کرد براي سخن گفتن درباره اين موضوع ملاحظات و اصول ثابتي وجود دارد ؛ از جمله اينکه امنيت خليج فارس بخش جدايي ناپذير از امنيت ملي مصر است و اين کشوردفاع از امنيت خليج فارس را مسئوليت تاريخي خود مي داند.

 وي با اشاره به اينکه بين امنيت خليج فارس و روابط با ايران مبادله و معامله اي وجود ندارد افزود : اين دو مسئله متفاوت هستند و بهبود روابط مصر و ايران به زيان بحرين يا هيچيک از کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس نخواهد بود.

منصور اظهار داشت مصر از حضور در چارچوب شوراي همکاري خليج فارس براي همکاري اقتصادي ، امنيتي يا فرهنگي با کشورهاي عضو بدون پيش شرط استقبال مي کند.

وي گفت : رفاه و آسايش خليج فارس رفاه و آسايش مصر است و رفاه و آسايش مصر و ثبات آن رفاه و آسايش خليج فارس است.
 
وي افزود اگر اين دعوت بحرين صورت گيرد مصر آن را رد نخواهد کرد ؛ زيرا اين بخشي از راهبرد قاهره مبتني بر فعالسازي فعاليت مشترک عربي در سطوح دوجانبه و گروهي است و اين به نفع کشورهاي عربي محسوب مي شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها