تاسیس" بندر مبارک" در جزیره بوبیان

اعتراض سیاستمدارعراقی به کویت و عربستان

اعتراض سیاستمدارعراقی به کویت و عربستان
پنج‌شنبه 30 تير 1390 - 14:11

يک نماينده پيشين پارلمان عراق، با تاکيد بر اينکه دولت و ملت عراق در مقابل اقدام کويت در تاسيس " بندر مبارک " در جزيره بوبيان، ساکت نخواهند نشست، گفت که اين اقدام کويت ناشي از فشارهاي رياض صورت گرفته است.

  شهيد جابري " روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبري (العالم)، با اعتراض به این اقدام دولت کویت ، تاسیس بندر مبارک در مقابل سواحل عراق را نوعی انتقام گیری از دولت و ملت عراق ارزیابی کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی کشورهای منطقه از جمله رژیم سعودی از اوضاع سیاسی جدید عراق راضی نیستند و به همین دلیل درصدد انتقام گیری از ملت عراق و اعمال فشار بر دولت بغداد هستند.

این سیاستمدارعراقی، حق عراق در رجوع به شورای امنیت و دیگر نهادهای بین المللی برای دفاع از خود را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد که ساخت این بندر برای عراق سرنوشت ساز است.

جابری گفت که تاسیس این بندربه اقتصاد عراق ضربه می زند و ما در مقابل این اقدام دولت کویت ساکت نخواهیم نشست و از هر طریقی برای توقف آن فروگذار نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه " بغداد خواستار تشدید روابط با کویت نیست"، افزود: اگر رجوع به شورای امنیت نتیجه ندهد، عراق برای متوقف کردن اقدام کویت به شیوه های دیگر متوسل خواهد شد.

دولت كويت در ماه آوريل گذشته عملیات احداث بندر مبارك در جزيره بوبيان واقع در دورترين نقطه شمال غربي خليج فارس را آغاز کرد.

مقامات کویتی با تاکید بر اینکه احداث این بندر در آب ها و سرزمین کویت انجام می شود و هیچ کس حق دخالت در امور حاکمیتی این کشور را ندارد، اعتراض طرف عراقی را نادیده می گیرند.

دولت عراق متقابلا با تاکید براینکه بندر مبارک باعث ايجاد مشكلاتی درعرصه كشتيراني عراق و تنها راه دسترسي اين كشور به دريا می شود بشدت با اقدام کویت مخالفت کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها