آمریکا در آستانه یک بحران مالی بزرگ

آمریکا در آستانه یک بحران مالی بزرگ
شنبه 1 مرداد 1390 - 12:59

به توافق نرسيدن مسئولان تصميم گيرنده در آمريکا درباره افزايش سقف وامها تا قبل از ماه آينده ميلادي، موجب شده است فشارهاي سنگيني بر بازارهاي بورس اين کشور وارد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، کارشناسان اقتصادی با هشدار درباره ابهام شاخص های بورس در آینده، پیش بینی درباره سرنوشت شاخص بورس را بسیار دشوار می دانند؛ امری که بر ثبات اقتصادی و اجتماعی تاثیر گذار خواهد بود.

بحران بدهی های آمریکا و اروپا، بازارهای جهانی را به شدت تحت فشار گذاشته است، بویژه آن که بعید به نظر می رسد باراک اوباما و کنگره درباره گرفتن وامهای بیشتر برای جبران کسری بودجه به توافق برسند.

اوباما پنج روز بعد از بررسي بحران بدهی ها در کاخ سفيد، به اعضاي دموکرات مجلس سنا و اعضاي جمهوريخواه مجلس نمايندگان گفت که اميدوار است توافقي براي پرداخت بدهی های آمريکا تا پیش از دوم اوت حاصل شود، ولي اين توافق هنوز صورت نگرفته که اين امر سرمايه گذاران بازارهاي بورس را نگران تر کرده است.

اظهارات باراک اوباما درباره بعید بودن ادامه گفت و گوها پس از دوم ماه آینده میلادی، که موعد پایان نقدینگی واشنگتن برای پرداخت هزینه خدمات اساسی و بدهی ها است، سرمایه گذاران در بازارهای بورس را سردرگم کرده است؛ اوباما گفته بود که اکنون وقت تصمیم گیری است و این کشور نیازمند راهکارهایی عملی برای پیشبرد این مساله است.

با نزدیک شدن روز تاریخی دوم اوت، فشارها بر واشنگتن افزایش یافته است؛ درهمین راستا دولت چین که نخستین وام دهنده به آمریکا است، و همچنین بانک بزرگ "جی پی مورگان چیس" درباره خطرناک بودن اوضاع مالی آمریکا هشدار داده اند.

برخی مسئولان کنگره گفته اند که اوباما به سران دو حزب 36 ساعت مهلت داده است تا به راهکاری دست یابند؛ بدین صورت اوباما راه را برای ادامه مذاکرات در تعطیلات پایان هفته باز گذاشته اشت.

این درحالی است که به دلیل پیشنهاد باراک اوباما مبنی بر پرداخت عادلانه مالیات از سوی شرکتهای بزرگ و اقشار ثروتمند با اصلاح ریشه ای قانون مالیات، گفت و گوها بین کاخ سفید و کنگره پیچیده تر خواهد شد. جمهوری خواهان با هرگونه افزایش مالیات ثروتمندان مخالفند، امری که به معنای وارد آمدن فشار بیشتر بر طبقه متوسط و سالمندان است، و با پیامدهای منفی بر ثبات اقتصادی و اجتماعی همراه خواهد شد.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها