راستگرایان افراطي اروپا را تهديد مي کنند

راستگرایان افراطي اروپا را تهديد مي کنند
شنبه 1 مرداد 1390 - 14:07

مدير تحقيقات مرکز بين المللي مطالعات ژئوپلتيک پاريس تاکيد کرد: راستگرايان افراطي در اروپا و به خصوص در شمال اين قاره بر خشونت خود افزوده است به طوري که نروژ شاهد يکي از زشت ترين جنايت هاي خشونت بار اين جريان بود.

خطار ابو دياب روز شنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم با هشدار درباره هدف قرار گرفتن همزيستي مسالمت آميز اديان از سوي اين جريان، گفت: ارتکاب دو جنايت همزمان که دهها کشته و زخمي بر جاي گذاشت به دست يک شخص وابسته به راستگرایان افراطي، باور نکردني و مورد ترديد است و فرضيه نزديک تر به واقعيت از دست داشتن سازمان هاي جنايتکار در اين حملات حکايت دارد.

ابو دياب افزود: اگر تنها بودن جنايتکار را بپذيريم بايد اين سؤالها را مطرح کرد که چگونه فرد مهاجم اين همه انديشه هاي افراطي و مخالف کشورش، اسلام و مسلمين را در سر دارد و چگونه اين انديشه ها وي را بدين حد از جنون رسانده است که به هموطنان خود و کساني که اين انديشه ها را به وي داده اند حمله مي کند پس مي توان نتيجه گرفت که اين حملات کار يک نفر نبوده است.

وي ادامه داد: در گذشته نگراني هايي از به قدرت رسيدن راست افراطي در برخي کشورهاي اروپايي وجود داشت اما اکنون نگرانيهاي ديگري وجود دارد مبني بر اينکه اين جريان از بازي سياسي به بازي امنيتي و بمبگذاري در خيابان هاي اروپا روي آورده است.

ابو دياب احتمال حمايت طرف هاي ديگر از راستگرایان افراطي با هدف ضربه زدن به همزيستي مسالمت آميز بين اديان و ايجاد منازعه بين آنها براي تامين منافع خود را بعيد ندانست و افزود: اين طرفها از جمله صهيونيسم بين الملل قصد دارند منازعه بين اين جريان افراطي و مسلمانان را با هدف تحريک جريان محافظه کار مسيحي ضد اسلام و عربها ايجاد کنند.

مدير تحقيقات مرکز بين المللي مطالعات ژئوپلتيک پاريس ادامه داد: خطر راستگرایان افراطي تنها به اروپا ختم نمي شود بلکه از اين قاره فراتر مي رود تا تهديدي براي قاره آمريکا و منطقه خاورميانه باشد لذا بايد حرکتي جهاني براي محدود کردن اين جريان صورت گيرد.

ابو دياب تاکيد کرد: اتفاقاتي که در نروژ روي داده است آشکارا نشان مي دهد که تروريسم در يک گروه مذهبي مشخصي خلاصه نمي شود از اين رو اتهام به مسلمانان و يا آنان را حامي تروريسم نشان دادن کاري بسيار اشتباه است.

وي افزود: ممکن است تروريسم نتيجه فعاليت گروه هايي باشد که وابسته به دين يا مذهب يا انديشه خاصي نباشند بلکه غلبه روحيه تعصب، افراط گرايي و کينه بر ذهنيت آنها انگيزه اصلي براي ارتکاب چنين اعمال تروريستي باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها