جدال سعودیها درباره قانون ازدواج دختران

جدال سعودیها درباره قانون ازدواج دختران
چهارشنبه 5 مرداد 1390 - 10:06

تلاش براي تصويب قانوني در عربستان سعودي جهت تعيين سن ازدواج، به چالشي بين هيأت علماي ارشد و وزارت دادگستري تبديل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، بروز رسوایی های مختلف در سطح جهان به علت ازدواج دختران کم سن و سال عربستانی، و نقض حقوق زنان در این کشور، موجب شده است مسئولان رسمی نظام سعودی برای کاستن فشارهای سازمان ها و نهادهای بین المللی، به دنبال تصویب قانونی برای بالابردن سن ازدواج دختران باشند.

این درحالی است که تا پیش از این، بحث درباره ازدواج دختران خردسال درعربستان از چارچوب برخی رسانه های محلی و داخلی فراتر نمی رفت.

در این میان، ازدواج "عنیزه" دختر ده ساله عربستانی با مردی که 60 سال از او بزرگتر است، از معروفترین پرونده ها در این زمینه به شمار می آید.

در آن زمان همه تلاشهای حقوقی برای گرفتن طلاق این دختر خردسال بی نتیجه ماند. البته فعالان در عربستان توانستند در چند مورد مانع از تکرار چنین ازدواجهایی شوند.

درحالیکه بیشتر ناظران، مسئولان سعودی را به دلیل کوتاهی در ایجاد قوانین مناسب در این زمینه مقصر می دانند؛ برخی جمعیت های مدافع حقوق بشر، آداب و رسوم برخی مناطق عربستان را دلیل بروز چنین اتفاقاتی عنوان کرده اند.

این جمعیت ها از مقامات رسمی سعودی خواسته اند قانونی را برای منع ازدواج دختران زیر 18 سال تصویب کنند.

البته تلاشها برای تصویب چنین قانونی، تا کنون با مخالفت شدید  هیأت علمای ارشد که دستگاه رسمی قانونگذاری در عربستان به شمار می آید برخورد کرده است.

بیشتر اعضای این هیأت از جمله "شیخ صالح الفوزان" عضو ارشد و قدرتمند این هیأت بارها تاکید کرده اند که ازدواج دختران بالای ده سال به شرط موافقت آنها، مشکلی ندارد.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها