دیپلمات سابق آمریکا:

کلینتون حق اظهار نظر درباره نظام سوریه را ندارد

کلینتون حق اظهار نظر درباره نظام سوریه را ندارد
پنج‌شنبه 6 مرداد 1390 - 10:09

يک ديپلمات سابق آمريکا گفت: وزير خارجه آمريکا حق اظهار نظر درباره مشروعيت رئيس جمهوري سوريه را ندارد.

"ادوارد بک" در گفت و گو با شبکه خبري العالم تاکيد کرد "رئيس جمهوري سوريه بسته اي از اصلاحات را در دستور کار قرار داده که بسياري از مردم این کشور را راضي خواهد کرد .

وی اظهار داشت: اصلاحات در سوريه از جمله تدوین قانون انتخابات و احزاب ، کاخ سفید را راضي نخواهند کرد ؛ زيرا سياست آمريکا بر پايه بحراني کردن اوضاع در سوريه استوار است ؛ بنابراين هرگونه اصلاحاتی از سوی مسئولان سوريه، مورد رضایت واشنگتن نیست.

وي تاکید کرد: رویدادهای کنونی سوریه امری داخلی است و آمریکا نباید در آن دخالت کند.

ادوارد بک خاطرنشان کرد: واشنگتن منافعي راهبردي دارد که با منافع سوريه همخواني ندارد و براي مثال جمهوري خواهان و دموکرات های آمریکا نگران امنيت اسرائيل هستند و تامین منافع اسرائيل براي آنها اهميت دارد ؛ اما اين دو حزب به این موضوع توجه ندارند که همه بايد در امنيت و صلح به سر برند.

وی سپس به رويکرد منفي آمريکا در قبال اصلاحات در سوريه و پشتيباني واشنگتن از رژيم هاي سرکوبگر اشاره کرد و گفت: آمریکا سیاستی دوگانه را در پیش گرفته است.

 ادوارد بک درباره اظهارات "هيلاري کلينتون" وزير امورخارجه آمريکا که گفته بود "بشار اسد رئيس جمهوري سوريه مشروعيت خود را از دست داده است"، گفت: کلينتون بدون فکر سخن مي گوید و در واقع صلاحيت آن را ندارد که براي بشار اسد تعيين تکليف کند و بگويد که مشروعيت خود را از دست داده اي يا خير. اساسا اين موضوع ارتباطي به آمريکا ندارد و موضوع داخلي سوري به شمار مي رود.

 این ديپلمات سابق آمريکا گفت: واشنگتن از تل آویو جانبداري مي کند و اين واقعيتي انکار ناپذير است و در حالي که اکثر آمريکايي ها راه حلي مسالمت آميز را خواستارند ؛ اما لابي طرفدار اسرائیل از موقعیت بسيار بزرگي در آمريکا برخوردار است و  تاحد زيادي بر سياست هاي آمريکا در خاورميانه تاثير می گذارد.

 وی خاطرنشان کرد: من يک بار با بشار اسد ديدار کرده ام و او را جواني با فرهنگ و آينده دار ديدم و وی اکنون بسته اي از اصلاحات را در سوريه ارایه کرده است که اکثر مردم سوريه را راضي خواهد کرد.

 22:39

26

پربیننده ترین خبرها