اهداف مشترک آمریکا و القاعده در سوریه

اهداف مشترک آمریکا و القاعده در سوریه
جمعه 7 مرداد 1390 - 08:44

بيروت (العالم) يک کارشناس امور گروههاي افراطي تأکيد کرد، القاعده و آمريکا در ضربه زدن به نظام سوريه اهداف مشترکي دارند.

"محمد علوش" روز جمعه در گفتگو با شبکه العالم اظهار داشت: با پیروزی انقلابهای مسالمت آمیز عربی، مشکلات متعددی برای گروه القاعده به وجود آمده است، به همین دلیل این گروه بدنبال آن است که از هر راهی این مشکلات را حل کند.

وي افزود: ظواهري تلاش مي کند تا چنين القا کند که ميان روش و اهداف القاعده با دستاوردهاي ملت ها به روش مسالمت آميز هيچ گونه تناقضي وجود ندارد، و درصدد آن است تا با سوار شدن بر امواج تغيير، از دستاورد ملت هاي مصر، تونس و يمن بهره برداري کند و به گسترش دامنه بحران در سوريه دامن بزند.

علوش اظهارات ظواهري درباره سوريه را مملو از تناقض گويي دانست و اظهار داشت: اين امر نشان مي دهد که القاعده درک صحيحي از اوضاع سوريه ندارد، و تلاش مي کند تا چنين القا کند که در سوريه اهل سنت از نظر مذهبي تحت ستم هستند. به همين دليل به اختلافات مذهبي دامن مي زند تا در این کشور جدال مذهبي ایجاد کرده و زمينه را برای گسترش تفکرات القاعده فراهم کند.

اين کارشناس مسائل گروههاي افراطي اظهار داشت: القاعده تلاش مي کند تا از طرز برخورد امريکا با حوادث سوريه به بهترين شيوه بهره برداري و به برگزار کنندگان اعتراضات چنين القا کند که دشمن اصلي آنها امريکاست، و نظام سوريه چيزي جز ظاهري از امرياليسم امريکا و رژيم صهيونيستي نيست.

وی افزود: اين در حالي است که ادعاي ظواهری با واقعيت کاملا تفاوت دارد. زيرا وضعيت اين کشور از همه کشورهاي ديگري که شاهد چنين تحولاتي هستند پيچيده تر است.

علوش هشدار داد: اظهارات ظواهري در راستاي دادن بعد ديني به بحران سوريه بود و اين امر براي ايجاد بحران داخلي در سوريه و از بين بردن وحدت ملي در اين کشور و برافروختن آتش جنگ داخلي است.

اين تحلیلگر سياسي تأکيد: آمريکا و القاعده در ضربه زدن به سازمان القاعده يک هدف مشترک دارند. به طوري که آمريکا درصدد بهره برداري از حوادث سوريه است.

علوش اظهار داشت: آمريکا به وضوح تلاش مي کند تا از طريق تحت فشار قرار دادن دمشق، به وسيله موضوع عراق، رابطه این کشور با ايران و حمايت آن از مقاومت لبنان و فلسطين را تحت تاثیر قرار دهد.

وي بار ديگر هشدار داد: ورود القاعده به انقلاب هاي مردمي در کشورهاي عربي ممکن است به تقسيم مجدد جهان عرب و جهان اسلام براساس مذهب ونژاد شود. اما انقلاب هاي مردمي باعث رو شدن دست القاعده و آگاهي يافتن نسل جوان و افکار عمومي از اين واقعيت است که براي ايجاد تغيير در کشورها هيچ راهي جز روش هاي مسالمت آميز و گام برداشتن در راستاي اصلاحات ريشه اي يا متقابل مورد نظر نظام سوريه و مردم وجود ندارد.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها