مرگ روزانه 100نفر در سومالي بر اثر گرسنگي

 مرگ روزانه 100نفر در سومالي بر اثر گرسنگي
شنبه 8 مرداد 1390 - 06:04

تحليلگر سياسي سوماليايي از ناتواني دولت سومالي در مهار بحران قحطي خبر داد و گفت : گزارش هاي سازمان ملل متحد حاکي از مرگ بيش از 100 نفر در هر روز در سومالي به علت گرسنگي و پيامدهاي خشکسالي است.

ليبان عبدعلي شنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم تصريح کرد: اين نخستين قحطي در سومالي نيست بلکه اين کشور ابتداي دهه هفتاد نيز قحطي را تجربه کرده است.

عبدعلي گفت: طبق گزارش هاي سازمان ملل ؛ قحطي منطقه شاخ آفريقا عموما و سومالي خصوصا بدترين خشکسالي از 60 سال پيش تاکنون است و بيش از 100 هزار سوماليايي به علت خشکسالي به کنيا مهاجرت کردند.
 
وي به مشکلات عديده در مناطق تحت کنترل گروه شورشي الشباب در موگاديشو پايتخت سومالي اشاره کرد و افزود: روزانه بيش از يکصد نفر در اين کشور به علت گرسنگي و پيامدهاي خشکسالي مي ميرند.
 
تحليلگر سياسي سوماليايي خاطرنشان کرد: فشار خشکسالي در مناطق تحت کنترل الشباب بيشتر خواهد شد زيرا اين گروه آژانس هاي امداد را از رساندن کمک به نيازمندان منع مي کنند.

عبدعلي افزود: کمک هاي بشردوستانه حتي به دست ساکنان مناطقي که تحت کنترل الشباب نيست، هم نمي رسد.
 
وي گفت: گرسنگي دو علت دارد يکي نبود امنيت در جنوب از سال 1961 که دولت سومالي سقوط کرد و ديگري مربوط به فعاليت گروه هاي افراطي است که همواره به ربودن و ترور اتباع خارجي مي پردازند.

تحليلگر سياسي سوماليايي تصريح کرد: دولت از لحاظ مالي و نظامي قوي نيست همچنين با گروه هاي شبه نظامي حاکم بر بيشتر مناطق سومالي بر سر قدرت درگير است و اختلافات داخلي نيز مزيد بر علت شده است تا نتواند بر مشکلات مربوط به قحطي غلبه کند.

وي افزود: با اين حال دولت کميته اي وزارتي را براي مقابله با بحران قحطي تشکيل داده است ولي اين کميته قادر به حل مشکل نخواهد بود . 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها