پيروزي اردوغان در نزاع با ارتش ترکيه

پيروزي اردوغان در نزاع با ارتش ترکيه
سه شنبه 11 مرداد 1390 - 12:12

استانبول (العالم) ـ نويسنده و تحليلگر سياسي ترک تاکيد کرد: از سرگيري اختلافات ميان دولت رجب طيب اردوغان و فرماندهي نظامي ترکيه مي توانست بحران ساز باشد، اما دولت در اين رويارويي پيروز شد.

طه عوده سه شنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم اظهار داشت: اردوغان پس از گذشت چهار ساعت از استعفاي رييس ستاد مشترک، توانست ژنرال نجدت اوزال فرمانده نيروي هوايي را به سرپرستي ستاد مذکور منصوب کند تا بدين وسيله زمينه را براي تعيين رسمي وي به عنوان رييس ستاد مشترک ترکيه فراهم نمايد.

عوده گفت: استعفاي فرماندهان ارتش با هدف وارد کردن ضربه اي بزرگ از سوي نظاميان و ايجاد تزلزل در دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه صورت گرفت اما پاسخ اردوغان بسيار قوي تر بود و توانست در اين نزاع بر فرماندهان ارتش پيروز شود.

اين تحليلگر سياسي ترک افزود: نشست شوراي نظامي به رياست اردوغان و با حضور ژنرال اوزال در غياب فرماندهان مستعفي پيروزي بزرگي براي حزب عدالت و توسعه و شکستي براي دستگاه نظامي به شمار مي آيد.

عوده احتمال به وجود آمدن پيامدهاي منفي اين بحران در آينده براي دولت اردوغان را بعيد دانست و گفت: وي با اين اقدام، عدم بازگشت بحران را براي مدت دوسال تضمين کرد.

وي افزود: جدال ميان حزب حاکم عدالت و توسعه و دستگاه نظامي از گذشته و زمان روي کار آمدن اين حزب در سال 2002 همواره وجود داشته و در سال 2007 و به دنبال اعلام نامزدي عبدالله گل براي رياست جمهوري اين اختلافات به اوج خود رسيد.

تحليلگر ساسي ترک خاطرنشان کرد: اردوغان در دو سال اخير با دستگيري شماري از فرماندهان عالي رتبه نظامي، توانست بر دستگاه نظامي فائق آيد و ژنرال هاي ارشد را به زندان بيفکند. در نتيجه مي توان گفت که وي در حال حاضر توانسته است اين نهاد قوي را با محدوديت مواجه کند و ارتش را براساس آنچه مدنظرش بود تشکيل دهد.

عوده افزود: قدرت اردوغان در رويارويي با نظاميان ناشي از حمايت مردمي فراوان از وي است زيرا اردوغان و حزبش حدود يک ماه پيش در انتخابات بيش از نيمي از آراي مردم ترکيه را به دست آوردند.

وي گفت: اردوغان همچنين از حمايت اتحاديه اروپا مبني بر استقبال از کاسته شدن از جايگاه ارتش در امور سياسي ترکيه برخوردار است.

پربیننده ترین خبرها