گستاخی سعودی ها در پاسخ به اظهارات صالحی

گستاخی سعودی ها در پاسخ به اظهارات صالحی
چهارشنبه 12 مرداد 1390 - 09:35

روزنامه "الوطن" چاپ عربستان امروز به نقل از يک منبع دولتي سعودي در ادعايي گستاخانه جزاير سه گانه ايراني را بخشي از خاک امارات خواند و برنامه صلح آميز هسته اي ايران را يک نگراني براي جامعه جهاني دانست.

به گزارش اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، روزنامه الوطن به نقل از این منبع دولتی بلندپایه سعودی بدون ذکر نام، ادعای امارات مبنی بر حاکمیت بر جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسي را تکرار کرد.

 این منبع در گفتگوی خود با روزنامه الوطن سعودی از ايران خواست تا در این زمینه به آنچه آن را "تلاش هاي امارات و جامعه جهاني از طريق مذاکرات مستقيم يا مراجعه به ديوان عدالت بين المللي خواند، پاسخ مثبت دهد".

 این منبع دولتی عربستاني همچنین درحالی بر اهميت التزام به اصول قوانين بين المللي تاکید کرد که خود، بدون در نظر گرفتن حق حاکمیت کشورها بر خاک خویش مدعی حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه ایرانی شد.

 روزنامه الوطن در ادامه مطلب خود سخنان "علي اکبر صالحی" وزير امور خارجه و "محمد جواد رسولي محلاتي" سفير ايران در عربستان در روزهای 22 و 25 ژوئيه گذشته را نوعی عقب نشینی ایران از سیاست خود به طور خاص در قبال عربستان و به طور کلی در قبال کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بویژه درخصوص تحولات بحرین خواند.

 عربستان سعودی در قبال سخنان اخیر وزیر امور خارجه و سفیر ایران در عربستان درخصوص بازدید از تاسیسات هسته ای ایران اظهار نظر رسمی نکرد و تنها در این زمینه به گفتگوی این منبع دولتی بلندپایه سعودی با روزنامه الوطن بسنده کرد تا از این طریق درصدد کم اهمیت جلوه دادن موضع ایران برآید.

 این منبع دولتی بلندپایه سعودی از یک سو ضمن استقبال از سخنان یاد شده در عین حال مدعی شد که موضوع صلح آمیز هسته ای ایران یک نگرانی برای جامعه جهانی محسوب می شود.

 وی در این زمینه گفت: "پيشنهاد گشودن تأسيسات هسته اي ايران به روي کارشناسان عربستاني گام مهمي در راستاي اعتماد سازي در زمينه موضوعي است که باعث نگراني همه جامعه جهاني شده است".

 این منبع دولتی بلندپایه سعودی همچنین بدون توجه به همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و پاسخ تهران به همه سوالات مطرح شده در زمینه موضوع صلح آمیز هسته ای خود گفت: "عربستان ترجيح مي دهد ايران به همکاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي نه تنها به ابهامات مطرح براي عربستان و ساير اعضاي شوراي همکاري خليج فارس بلکه به نکات مبهم براي جامعه جهاني پاسخ دهد و تهران بايد حقيقت برنامه هسته اي خود را از طريق سازمان هاي بين المللي تبيين نمايد".

پربیننده ترین خبرها