صدور قانون جدید احزاب و انتخابات درسوریه

صدور قانون جدید احزاب و انتخابات درسوریه
پنج‌شنبه 13 مرداد 1390 - 08:17

رئيس جمهوري سوريه دو فرمان جداگانه در باره قانون احزاب و انتخابات صادر کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه  العالم به نقل از خبرگزاری سوریه " سانا " قانون احزاب شامل نحوه تاسیس و  فعالیت حزب و قانون انتخابات نیز در باره شرایط انتخاب نمایندگان مجلس و شوراهای محلی ، تضمین سلامت رای گیری و حقوق نامزدها در نظارت بر نحوه برگزاری انتخابات است ،

برپايه اين گزارش، احتمال مي رود مجلس سوريه در جلسه روز يکشنبه خود اين دو قانون را تصويب کند .
با توجه به اينکه فراکسيون حزب بعث در مجلس سوريه بيش از نيمي از اعضاي اين مجلس را تشکيل مي دهند ، تصويب اين دو قانون در مجلس حتمي خواهد بود.
دولت در لايحه قانون احزاب به مجلس اعلام کرد اين لايحه با هدف زمينه سازي مشارکت همه شهروندان سوري در ترسيم چشم انداز سياسي اين کشور در مرحله آينده و نيز انتقال مسالمت آميز قدرت تصويب شده است.
بر اساس اين قانون، تاسيس هر حزبي بر اساس ملاکهاي ديني، قبيله ‌اي، منطقه‌اي، صنفي، نژادي، قوم گرايانه ويا اينکه وابسته به حزب غيرسوري باشد، ممنوع است، ضمن اينکه احزاب به حفظ وحدت ملي و يکپارچگي خاک سوريه و نيز دوري آنها از هرگونه فعاليت نظامي ويا شبه نظامي آشکار ويا پنهاني و نيز در پيش گرفتن ابزار و شيوه هاي خشونت آميز براي دستيابي به اهداف مورد نظر خود ملزم هستند.
لايحه قانون انتخابات نيز چند هفته پيش در دولت سوريه به تصويب رسيده و براي تکميل فرايند قانونگذاري ، به مجلس ارسال شده بود .
قوانين احزاب، انتخابات، رسانه ها ومطبوعات ، لغو دادگاه هاي فوق العاده و اعطاي شناسنامه به کردهاي ساکن سوريه از جمله مهمترين تصميمات نظام سياسي سوريه در چارچوب برنامه تغييرات سياسي در اين کشور، در چهار ماه اخير است .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها