بازی سیاسی آمریکا در منطقه

بازی سیاسی آمریکا در منطقه
پنج‌شنبه 13 مرداد 1390 - 12:55

کارشناس عراقي، باقي ماندن بخشي از نيروهاي آمريکايي در عراق به بهانه آموزش نيروها و حمايت از سفارت آمريکا در بغداد را ادامه بازي سياسي واشنگتن در منطقه دانست.

"جاسب الموسوی" استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی عراقی روز پنج شنبه در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: دولت آمریکا به خوبی می داند که چگونه کشورهای خاورمیانه و بویژه عراق را که اشغال کرده، به بازی بگیرد.

وی افزود: اشغال عراق بصورت رسمی چند سال قبل تمام شد، ولی این اشغالگری از طریق ایجاد یک توافق نامه راهبردی و امنیتی بعد دیگری به خود گرفت، و پس از آن چند پروتکل و بند به آن الحاق شد، و به توافق نامه ای راهبردی، که دارای ابعاد گسترده امنیتی، نظامی، آموزشی، بهداشتی، و اقتصادی است ارتقا یافت.

الموسوی خاطرنشان کرد: تمدید ماموریت 10 تا 20 هزار نفر از نیروهای آمریکایی از جمله مربیان و کارشناسان نظامی و غیرنظامی مساله ای تمام شده است، و برخی از جریان ها و احزاب  با صراحت از این مساله استقبال می کنند.

الموسوی اظهار داشت: مامور کردن نخست وزیر برای موافقت با تمدید ماموریت نیروهای آمریکایی باید از طریق پارلمان و رای گیری صورت پذیرد.

این کارشناس عراقی خاطرنشان کرد: آمریکا در مساله تمدید ماموریت نیروهای خود، توپ را به زمین عراق انداخت و اکنون منتظر پاسخ دولت است، امری که مالکی و دیگر مسئولان را در تنگنا قرار می دهد.

الموسوی تاکید کرد: آمریکا با توجه به داشتن پایگاه های بسیار بزرگ نظامی در کشورهای نزدیک مانند ترکیه و بحرین، نیازی ندارد که تعداد بسیاری از نیروهای خود را در عراق نگه دارد؛ البته با این حال واشنگتن نمی خواهد که کاملا از عراق خارج شود.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها