سلطانيه اعلام کرد:

راه اندازی نیروگاه بوشهر مطابق آخرین استانداردهای جهانی

راه اندازی نیروگاه بوشهر مطابق آخرین استانداردهای جهانی
دوشنبه 14 شهريور 1390 - 06:56

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايمني هسته اي نيروگاه بوشهر گفت: در مدت چند سال گذشته طي يک پروژه بسيار مهمي که با آژانس بين المللي انرژي هسته اي به اجرا گذاشتيم، با تجربه ترين کارشناسان بين المللي بر ايمني اين نيروگاه که همکاران ما از روسيه مسوول راه اندازي آن هستند؛ نظارت مي کنند و در مواردي هم اگر نظراتي داشتند بلافاصله اعمال شده است.

علي اصغر سلطانيه در ادامه گفت وگو با شبکه خبري العالم با اشاره به حساسيت جمهوري اسلامي ايران به ايمني نيروگاه بوشهر تصريح کرد: ما همواره تأکيد کرديم که نظرات متخصصين ايمني جهان تحت پوشش آژانس بايد در نيروگاه بوشهر اعمال شود. زيرا مقامات جمهوري اسلامي ايران بر ايمني هسته اي اين نيروگاه همواره تأکيد داشتند.

وي گفت: بنابراين نيروگاه اتمي بوشهر براساس آخرين استانداردهاي بين المللي ايمني آژانس بين المللي انرژي اتمي راه اندازي شده است و هنوز هم آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين دو گروه بازرسي و نظارت در اين زمينه دارد. يکي همکاري و نظارت در امور ايمني و هسته اي و ديگري در زمينه تأسيسات ديگر براي اينکه اين نيروگاه يا سوخت آن براي اهداف صلح آميز به کار گرفته شود.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار داشت: اين گروهها بر نيروگاه بوشهر مانند ساير تأسيسات هسته اي کشور نظارت دارند بنابراين اطمينان مي دهيم که اين نيروگاه کاملا ايمن است.

اطمينان کشورهاي همسايه به ايمني نيروگاه بوشهر


وي افزود: ما همچنين در ساليان گذشته براي اطمينان بخشي، از کشورهاي دوست و برادران همسايه خود دعوت کرديم تا از نيروگاه بوشهر بازديد کنند و در مواردي نيز اين امر عملا اتفاق افتاده است. در وين نيز با سفراي اين کشورها به طور مستمر در موارد مختلف در ارتباط بوديم و سؤالات، توضيحات و اسناد لازم را در اختيار آنها قرار داديم و آنها نيز کاملا مطمئن هستند که اين نيروگاه مطابق استانداردهاي بين المللي و آژانس است.

پيام راه اندازي نيروگاه بوشهر به جهانياننماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: راه اندازي مقدماتي نيروگاه هسته اي بوشهراين پيام جدي را به جهانيان مي دهد که جمهوري اسلامي ايران وارد مرحله جديدي شده است و به عنوان يک کشور داراي نيروگاه هسته اي در خاورميانه زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي توليد برق خودش را آغاز کرده است.

سلطانيه به همکاري با آژانس و شفافيت کامل جمهوري اسلامي ايران در زمينه فعاليت هاي هسته اي اشاره کرد و افزود: بازديد معاون يوکيا امانو دبيرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي از ايران که در گزارش اخير امانو منعکس شده است نشان مي دهد که جمهوري اسلامي ايران با آژانس کاملا همکاري کرده است.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح کرد: معاون دبيرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در سفر به ايران از تأسيسات هسته اي مختلف از جمله نيروگاه هسته اي بوشهر که بنده نيز وي را همراهي مي کردم بازديد کردند و در گزارشي هم که منعکس شده است به طور دقيق آمده است که به سؤالات آژانس در طول بازديد کاملا پاسخ داده شده است و از همه مهم تر ما به معاون آژانس اجازه داديم که از فعاليت هاي هسته اي کشور به ويژه در زمينه تحقيقات و توسعه درباره سانتريفوژهاي پيشرفته بازديد کند.

شفاف سازي هسته اي صددرصدي ايران

سلطانيه گفت: اجازه بازديد از فعاليت در زمينه تحقيقات و توسعه در باره سانتريفوژها بسيار مهم است و بنده به صراحت اعلام مي کنم که هيچ کشوري اجازه نداده است که بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از تأسيسات مربوط به سانتريفوژها يا سانتريفوژهاي جديد و تحقيقات آنها در اين زمينه بازديد کنند.

وي افزود: اين اقدام جمهوري اسلامي ايران حرکتي در راستاي شفاف سازي صددرصدي است و صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي و نهايت همکاري ما با آژانس بين المللي انرژي اتمي و جامعه جهاني را نشان مي دهد.

سلطانيه گفت: به دنبال اقدام جمهوري اسلامي ايران اين انتظار وجود دارد که اندک کشورهايي که با اهداف سياسي فضاي آژانس را مخدوش مي کردند به اين رويکردشان خاتمه دهند و در واقع ما شاهد يک تعامل و تحول اساسي باشيم و در آژانس بين المللي انرژي اتمي هم هر چه زودتر بحت سياسي در باره ايران خاتمه پيدا کند و ما بتوانيم به تعاملاتمان ادامه بدهيم.

وي افزود: از کشورهاي ديگر نيز انتظار داريم که از اين اقدام ايران استقبال کنند و بي ترديد ادامه اين نوع همکاري ها و گام هاي ديگر در جهت همکاري و شفافيت بيشتر منوط به عکس العمل مناسب آنهاست.

انتظار موضع گيري مثبت در قبال اقدامات ايران

سلطانيه اظهار داشت: ما با دقت رفتار طرف هاي مقابل را بررسي خواهيم کرد و اميدواريم در طول جلسه شوراي حکام که از 21 شهريور ( 12 سپتامبر) شروع خواهد شد؛ شاهد موضع گيري هاي سازنده و مثبت باشيم و ما را به برداشتن گام هاي بيشتر در جهت همکاري با آژانس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها