هاآرتص: ترکيه، مصر و اردن را از دست خواهيم داد

هاآرتص: ترکيه، مصر و اردن را از دست خواهيم داد
سه شنبه 15 شهريور 1390 - 04:59

روزنامه اسرائيلي هاآرتص نوشت: تسريع در بدتر شدن روابط با ترکيه، انتشار گزارش پالمر و واکنشها در مصر به رويدادهاي اخير در مرز با اسرائيل بايد اين نکته را به دولت اسرائيل گوشزد کند که عدم تجديد مذاکره با فلسطينيان خطر از دست دادن پيمانهاي استراتژيک با ترکيه، مصر و اردن را در بر دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، این روزنامه اسرائیلی در مقاله‌ای با این عنوان که به زودی دوستان قدیمی را از دست خواهیم داد، نوشت: غم انگيز است که اسرائيل متوجه شود که بن بست سياسي ناشي از نپذيرفتن مرزهاي 1967 از سوي بنيامين نتانياهو به عنوان پايه مذاکرات به اين علت که قابل دفاع نيست در نهايت به از دست دادن عمق سياسي استراتژيک اسرائيل که در پي امضاي توافقنامه هاي صلح با مصر و اردن از آن برخوردار شده است منجر خواهد شد.

نویسنده این مقاله با حمله به سیاست‌های دولت راست‌گرای نتانیاهو وی را مسبب تمام بدبختی‌های این رژیم می‌داند و می‌نویسد: با بهبود جايگاه سياسي فلسطينيان در پي مراجعه آنها به سازمان ملل و با نبود روندي سياسي، اسرائيل مجبور خواهد شد با امواج پيوسته جديدي از اعتراضات رو در رو شود. نخستين امواج، اعتراضات مردمي خواهد بود که بعدا به خشونت کنترل نشده تبديل خواهد شد. اين رويدادها ابتدا در ميدانهاي قاهره، عمان و استانبول در حمايت از فلسطينيان شعله ور خواهد شد و پس لرزه هاي آن فلسطينيان کرانه باختري، غزه و بيت المقدس شرقي را حتي اگر تشکيلات خودگردان به رهبري محمود عباس معتقد باشد که خشونت و تروريسم به منافع فلسطينيان آسيب مي رساند، تحريک خواهد کرد.

وی سپس گریزی به ترکیه زده و با اشاره به تیره شدن روز افزون روابط میان آنکارا و تل‌‌آویو می‌نویسد: به بار نشستن اين رويدادها به تصور سياسي مذهبي رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه کمک خواهد کرد که به علت افزايش قدرت ايران و ضعف مصر و عربستان از ترکيه مي‌خواهد که در برابر منازعات خاور ميانه موضع بگيرد. اگر وي در خصوص رويدادهاي خونين سوريه در برابر رژيم اسد موضع گرفته است بدون شک در خصوص رويارويي اسرائيل با فلسطينيان در مناطقي که همه جهان مي داند اشغال شده است و مي خواهد در آنها کشوري فلسطيني در کنار اسرائيل ببيند، در برابر اسرائيل نيز موضع خواهد گرفت.

مصر به رهبري موقت محمد طنطاوي و اردن و ملک عبدالله نيز نخواهند توانست فشار مردمي را براي اظهار حمايت عربي از فلسطينيان به مدت طولاني تحمل کنند و هنگامي که دولتي منتخب شامل اخوان المسلمين در مصر به قدرت برسد و تلاش عبدالله براي مهار بهار عربي با پيوستن به جبهه ثروتمند و بهبود يافته خليج (فارس) از بين برود اين فشارها چندين برابر خواهد شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها