رئيس دانشکده دعوت اسلامي لبنان:

طرح‌هاي توسعه حرمين آثار اسلامي را نابود کرده است

طرح‌هاي توسعه حرمين آثار اسلامي را نابود کرده است
سه شنبه 15 شهريور 1390 - 08:34

رئيس دانشکده دعوت اسلامي لبنان گفت: طرح‌هاي توسعه حرمين شريفين با هدف افزايش ظرفيت پذيرش حجاج در مکه مکرمه و مدينه منوره، جوانب معنوي اين اماکن مقدس را رعايت نکرده است.

شيخ عبدالناصر الجبري دوشنبه شب در گفتگو با شبکه خبري العالم افزود: هنگامي که مرقد پيامبر اکرم حضرت محمد (ص) را در مدينه منوره زيارت مي‌کنيم مي بينيم که ساختمانهاي بلندي همانند کارتنهاي توخالي آنرا احاطه کرده است درحالي که اماکني را که داراي معاني بزرگ هستند و از طريق آنها مي توانيم سيره و سنت پيامبر و آيات قرآن را دريابيم از ميان برداشته اند.

وي افزود: ما نمي خواهيم به اين اماکن برويم تا درساختمان‌هاي مجللي اقامت کنيم بلکه اماکن راحتي به دور از تجمل و اسراف مي‌خواهيم به خصوص که در کنار اين اماکن افراد فقيري وجود داشته باشند که نيازمند يک لقمه غذا باشند. ساخت و ساز کنوني آن عطر و بوي تاريخي و آن نورانيت و درخشش معنوي را از مکه و مدينه گرفته است.

رئيس دانشکده دعوت اسلامي لبنان تاکيد کرد: اين دو شهر مقدس ويژگي‌اي دارند که بايد از آن محافظت کرد. ما در آنجا به اين ديوار و آن ديوار پناه مي بريم تا شايد از برکت يکي از اولياي صالح خداوند بهره مند شويم اما امروز آن آثار را که معاني بزرگي از دوران تاريخي مهمي در بردارند، نمي بينيم.

الجبري افزود: اماکني مانند خانه ارقم وجود دارند که ما را به ياد پيامبر (ص) مي اندازند اما امروز خانه ارقم کجاست؟

وي ضرورت توسعه حرمين شريفين و اماکن پيرامون آنها براي پذيرش تعداد فزاينده حجاج و زائران را رد نکرد اما تاکيد کرد اين توسعه مي تواند با محافظت از اماکن مهم همراه باشد که بر نورانيت و معنويت فضا بيفزايد و يادآور آن دوران که جهان و روند تاريخ را تغيير داد باشد.

الجبري گفت: مکه مکرمه و مدينه منوره ملک همه مسلمانان است، حتي برخي فقها برجايزنبودن مالکيت افراد در اين دو شهر و وقف همه اماکن آن براي زائران تاکيد کرده اند، درنتيجه طرحهاي تجاري سودآور در اين دو شهر و مالکيت اشخاص و شرکتها بر هتل‌ها با هدف سودآوري و سرمايه گذاري سؤال برانگيز است.

پربیننده ترین خبرها