ابومرزوق: بیداری اسلامی از همه مرزها عبور می‌کند

ابومرزوق: بیداری اسلامی از همه مرزها عبور می‌کند
سه شنبه 29 شهريور 1390 - 05:14

موسي ابومرزوق نايب رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس در مصاحبه اختصاصي با شبکه خبري العالم درباره نخستين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي در تهران گفت: بيداري اسلامي ادامه دارد و به نظر من تلاش‌هايي که براي ناکام گذاشتن و به شکست کشاندن آن صورت گرفته بي نتيجه مانده و نتوانسته است آن را متوقف کند و از بين ببرد و اين بهار عربي شکل گرفته است و از مرزها عبور کرده و از اين رو تا زماني که از مرزها عبور کرده اشکالي ندارد که به طور کلي کنفرانس بيداري اسلامي برگزار شود زيرا از يک کشور به کشور ديگر و از مکاني به مکان ديگر تاثير مي گذارد.

وي افزود ويژگي اصلي اين بيداري ها مردمي بودن آن است و برخاسته از يک گروه يا يک حزب يا يک سازمان نيست بلکه از همه اقشار مردم بوده است و همچنين شعارهاي مشابهي دارد.

ابو مرزوق درباره مسئله فلسطين و اولويت آن در انقلاب هاي عربي ، اظهار داشت بي ترديد خبر نخست در همه رسانه هاي گروهي و همه ديدارهاي رسمي در جهان عربي ، تحولات در کشورهاي عربي است بدين ترتيب مسئله فلسطين به خبر دوم يا سوم تبديل شده است اما اين بدان معنا نيست که مسئله فلسطين در حوادث و تحولات مطرح نيست و اگر هم توجه به اين مسئله در اين شرايط کاهش يافته موقت است اما بي ترديد در سطح راهبردي بيشتر به نفع مردم فلسطين و مسئله فلسطين تمام خواهد شد. 

نايب رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس تاکيد کرد مسئله فلسطين در وجدان ملتهاي عرب و همه امت مسلمان وجود دارد زيرا مسئله فلسطين مسئله اعراب و مسلمانان است و به هيچ وجه نمي توان آن را حذف کرد.

موسي ابو مرزوق درباره هشدار درخصوص مصادره انقلاب هاي عربي و تلاش براي جلوگيري از مصادره اين انقلاب‌ها، گفت: تلاش هايي براي منحرف کردن انقلاب ها و مصادره اهداف انقلاب ها صورت مي گيرد و دخالت خارجي در اين انقلاب ها وجود دارد و کشورهاي غربي منافعي در منطقه دارند و با دخالت هاي مشخصي براي تامين منافع شان تلاش مي کنند و سعي دارند انقلاب ها را مهار و آنها را از مسيري که ملتها تعيين کرده اند منحرف کنند از اين رو اين نگراني مشروع است و انتظار مي رود همه به آن توجه کنند. 

وي افزود قطعا کشورهاي غربي منافع زيادي در منطقه دارند و مي توانند با اهرم هاي فشار زيادي به منظور حفظ منافع خود اعمال فشار کنند و بي ترديد ابزارهايي در اختيار دارند و ابزارهاي زيادي در جوامع ما وجود دارد که مي توانند آنها را به جريان بيندازند و بخش زيادي از نهادهاي جامعه مدني کمک هايي از کشورهاي غربي دريافت مي کنند.

ابو مرزوق خاطر نشان کرد اکنون مهم اين است که تصميم سياسي و تصميم اقتصادي مستقل باشد و بدون شک تحقق اين امر به تلاشها و همکاري زيادي در منطقه نياز دارد.

نايب رييس دفتر سياسي جنبش حماس با تاکيد بر اينکه مخالف درخواست تشکيلات خودگردان از سازمان ملل براي به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين نيست ، خاطر نشان کرد : با اين طرح مخالف نيستيم اما ملاحظاتي در قبال آن داريم.

وي افزود : در حالي که برنامه آشتي ملي ، به عنوان چارچوبي فراگير براي فعاليت هاي سياسي در عرصه نهادها مطرح بود ، تشکيلات خودگردان در اقدامي يک سويه ، بدون هرگونه هماهنگي و رايزني با ساير جناح ها و گروه ها آن را در دستور کار قرار داد.

ابومرزوق تاکيد کرد : مشکلات متعددي به ويژه مشکلات حقوقي نظير مسائل مربوط به آينده سازمان آزاديبخش فلسطين ، حق مقاومت و قطعنامه هاي سابق شوراي امنيت بر سر راه تحقق اين طرح قرار دارند که حل و فصل آن ها نيازمند برنامه اي فراگير و ملي است. 

وي سپس با اشاره به حلول بهار انقلاب هاي عربي در منطقه ، پيش بيني کرد پس از فرونشستن گرد و غبار انقلاب و سامان يافتن اوضاع داخلي کشورهاي عربي ، مساله فلسطين بار ديگر در صدر دغدغه هاي عربي قرار گيرد و با توجه به تغييرات صورت گرفته در اين کشورها انتظار مي رود که عمر محاصره غزه کوتاه باشد.

نايب رييس دفتر سياسي جنبش حماس با قدرداني از برگزاري کنفرانس بيداري اسلامي ، برگزاري چنين کنفرانسي با حضور بيش از هفتاد کشور را به منزله گرد هم آوردن تجربه هاي انقلابي چندين کشور دانست و تاکيد کرد : هر يک از شرکت کنندگان در اين کنفرانس با تجارب ديگر انقلاب ها به کشور خود بازخواهد گشت و در روند فعاليت هاي کشور خود تاثير گذار خواهد بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها