جنگ روانی ترکیه علیه سوریه

جنگ روانی ترکیه علیه سوریه
جمعه 15 مهر 1390 - 07:00

رئيس مرکز مطالعات خاورميانه در لبنان مانور نظامي ترکيه در نزديکي مرزهاي سوريه را در چارچوب عمليات رواني ارزيابي کرد و گفت: اين مانور به پيشروي يا عمليات نظامي در خاک سوريه منجر نخواهد شد.

" هشام جابر " در مصاحبه با شبکه خبري، العالم، گفت: مانور ترکيه در مرزهاي سوريه گسترده نيست و در آن تنها یک لشکر از 36 لشکر ارتش ترکيه شرکت کرده اند که انتخاب مکان و زمان برگزاری مانور مفهوم سياسي دارد.

وي افزود : اين مانور تنها در چارچوب جنگ رواني و عرض اندام برگزار مي شود و مقدمه اي براي هيچ پيشروي يا عمليات نظامي در داخل خاک سوريه نخواهد بود.

جابر ضمن هشدار درباره پيامدهاي تلاش ترکيه براي ايجاد منطقه حائل در مرزهاي سوريه، آن را به منزله اعلام جنگ عليه سوريه دانست و اظهار داشت : ایجاد منطقه حائل و پيشروي نيروهاي ترکيه در خاک سوريه، نقض حاکميت اين کشور است که لغو همه توافقنامه هاي امضا شده از جمله توافقنامه های امنیتی را در پی خواهد داشت.

کارشناس مسائل راهبردی لبناني با اشاره به اینکه ايجاد منطقه حائل در خاک سوريه اقدامي بي پروا از سوي ترکيه خواهد بود، خاطر نشان کرد : بعید است که ترکیه مرتکب چنین اقدامی شود، زیرا این رویکرد به منزله اعلام جنگ ترکیه علیه سوریه به نمایندگی از ناتو و آمریکا خواهد بود.

هشام جابر با ذکر اینکه ترکیه با حمایت از تحرکات کنونی در منطقه به دنبال ایفای نقش منطقه ای است،گفت: تحقق اين امر نبايد از طريق آسيب رساندن به منافع کشورهاي همسايه صورت گيرد، چرا که سوريه دروازه شرق را به روي ترکیه گشوده است.

رئيس مرکز مطالعات خاورميانه در لبنان با اشاره به مشکلات ترکیه و کردها و امکان بهره بردای سوريه از این مشکلات برای دفاع از خود، افزود : سوريه عراق نيست که ترکيه با عمليات نظامی به بهانه تعقيب عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) حاکميت عراق را نقض کند بلکه سوريه هم پيماناني در منطقه دارد که نمي توان نقش آنها را ناديده گرفت.

پربیننده ترین خبرها