اعتراف شاهزاده سعودی به ترور مغنیه

اعتراف شاهزاده سعودی به ترور مغنیه
يکشنبه 1 آبان 1390 - 15:12

روزنامه "الخبرپرس" چاپ لبنان، از اعتراف "شاهزاده بندر بن سلطان" سفير سابق سعودي در آمريكا، به دست داشتن در ترور عماد مغنيه از فرماندهان حزب الله خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، يك ديپلمات عرب اطلاعات مهمي را درباره بازداشت بندر بن سلطان در فرودگاه بين المللي دمشق در روز 12 فوريه 2008 فاش کرد؛  در همین راستا بندر بن سلطان در جریان تحقیقات، از مسائل بسیار مهمی در خصوص ترور رفيق حريري و عماد مغنيه و نقشه های خرابکاری در سوريه پرده برداشت.

گزارش "الخبر پرس" حاوي اطلاعات جديدي درباره تحولات اخير سوريه و دست داشتن بندر و سرويس اطلاعاتي سعودی در اين تحولات است .

گزارش الخبر پرس حاكيست: در روز دوازدهم فوريه 2008 يعني 3 سال پس از كشته شدن رفيق حريري ،  عماد مغنيه ترور شد، كه برخي پيش بيني كردند ترورمغنيه شايد روابط سوريه و حزب الله را تيره كند . تحقيقات چند روز بعد نشان داد كه سرويس هاي امنيتي منطقه در كشته شدن عماد مغنيه نقش دارند، و گزارشهای رسیده به مسئولان نيز حاكي از اين بود كه سرويس هاي امنيتي عربي در اين ترور نقش دارند ولي زمان گذشت و ديگري جزئيات بيشتري در اين باره فاش نشد.

يك كشور اروپائي با سوريه محرمانه تماس هائي برقرار كرد، و از دمشق خواست كه نتايج تحقيقات ترور عماد مغنيه را فاش نكند، تا آمريكا و هم پيمانانش سوريه را بيش از اين به دست داشتن در ترور رفيق حريري متهم نكنند؛ هر چند كه سوريه به آن كشور اروپائي وعده اي نداد، ولي مسئولان سوري اظهاراتي كم رنگ درباره عاملين ترور عماد مغنيه بيان كردند.

ولي چند هفته بعد اتفاقي افتاد كه همه چيز را دگرگون كرد؛ يكي از مسئولان امنيتي فرودگاه بين المللي دمشق به فردي از اعضاي يك گروه شك كرد و وي را براي سؤال و جواب به دفتر برد؛ در تحقیقات از شخص مذكور معلوم شد كه وي شاهزاده بندر بن سلطان است.

شاهزاده بندر و گروه همراه وي كه با مدارك شناسائي جعلي سفر مي كردند ، بازداشت شدند و رؤساي دستگاه هاي امنيتي رئيس جمهوري سوريه را فورا از اين موضوع آگاه كردند و شاهزاده بندر در دمشق تحت كنترل قرار گرفت ولي اين خبر فاش نشد .

اين در حالي است كه عربستان تصميم به سرنگون كردن نظام سوريه گرفته بود زيرا سوريه پس از جنگ سال 2006 لبنان ديدگاهي سخت در قبال عربستان اتخاذ كرده و سران عرب ميانه رو را " نامرد " خواند؛ كه اين امر خشم عربستان و مصر را برانگيخته بود .

شاهزاده بندر و همراهانش تحت بازجوئي قرار گرفتند و نتايج بازجوئي ها اگر فاش مي شد ، جنجالي بزرگ ايجاد مي كرد .

اعترافات شاهزاده بندر و همراهانش ضبط شد اعترافاتي كه حاوي جزئيات بسياري از تماس هاي واشنگتن - رياض در خصوص لبنان ، دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري و نحوه ترور رفيق حريري بود.

پس از بررسي هاي بسيار در مراكز مهم سياسي و امنيتي عربستان و رايزني هاي مسئولان عربستاني و آمريكائي قرار شد كه شاهزاده سعود الفيصل محرمانه به دمشق برود.  

شاهزاده سعود الفيصل با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه درباره شاهزاده بندر سؤال كرد ولي بشار اسد چنين وانمود كرد كه چيزي درباره وي نمي داند؛ و شاهزاده الفيصل سرانجام به اسد گفت كه شاهزاده بندر مي خواست محرمانه از دمشق خارج شود ولي ديگر خبري از وي به دست نيامد در اين هنگام بشار اسد لبخند زد و گفت كه اگر شما اين موضوع را مي دانيد پس چرا بيراهه مي رويد علنا بگوئيد از سوريه چه مي خواهيد ؟

شاهزاده الفيصل دانست كه دست عربستان رو شده است و كاري نمي توان كرد و اگر اين خبر فاش شود منافع ملي و منطقه اي عربستان به خطرمي افتد براي همين به بشار اسد گفت كه براي رايزني با مقامات بالاتر بايد به عربستان برگردد و بشار اسد نيز به وي گفت كه سفر آتي اش بايد علني باشد نه محرمانه .

شاهزاده الفيصل به عربستان برگشت و مقامات بالاتر را از واقعيت آگاه كرد؛ سپس رسانه هاي عربستان مأمور شدند كه فورا حملات خود به سوريه را كاهش دهند و از سوريه تمجيد كنند، و گروه هاي لبناني را به تشكيل دولت وحدت ملي فرابخوانند . مقامات آمريكائي و مصري از اين موضوع تعجب كردند و وقتي كه با مقامات عربستاني تماس گرفتند و قضيه را فهميدند شروع به تدوين استراتژي خاص خود در قبال سوريه ، حزب الله و لبنان كردند و مسئولان ائتلاف 14 مارس لبنان نيز حملات خود به سوريه را كاهش داد و حرف و حديث درباره دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري كم شد تا حدي كه مي توان گفت تقريبا ديگر حرفي از اين دادگاه به ميان نمي آمد.

شاهزاده فيصل در سفري اعلام شده به سوريه رفت و با بشار اسد ديدار كرد و از وي خواست كه نتايج بازجوئي از شاهزاده بندر را منتشر نكند و عربستان و هم پيمانانش را به دست داشتن در تر

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها