هراس آمریکا از اسلام سیاسی

هراس آمریکا از اسلام سیاسی
سه شنبه 24 آبان 1390 - 06:46

انقلاب هاي عربي و سقوط ديکتاتورهاي هم‌پيمان آمريکا، به قدرت رسيدن اسلامگرايان را در اين منطقه از جهان به همراه داشته است، اما در اين ميان آمريکا تلاش دارد با هماهنگ کردن خود با شرايط جديد موقعيت جاري را در راستاي منافع خود مهار کند، تلاشي که با توجه به فضاي جديد سياسي با چالش هايي همراه خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، روزنامه القدس العربي در سرمقاله روز خود به اظهارات هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا درباره آمادگی این کشور برای همکاری با جنبش های اسلامی در جهان عرب به ویژه در مصر و تونس، واکنش نشان داد.

این مقاله با تاکید بر اینکه این دیدگاه واقعی آمریکا نیست، می افزاید: اين اظهارات تلاش براي وقت کشي و هماهنگ شدن موقت با وضعيت جديد در کشورهای عربي است؛ دولت کنوني آمريکا همانند همه دولت‌هاي پیشین و اکثر دولت‌هاي اروپايي، پيروزي اسلام‌گرايان در انتخابات دمکراتیک پس از انقلاب هاي عربي را خطري براي موجودیت هم پيمان اسرائيلي خود می دانند و براي جلوگيري از به قدرت رسيدن اسلامگرایان تلاش کرده و خواهند کرد.

تا زماني که آمريکا به طرفداري از اسرائيل و اقدامات تجاوزکارانه این رژیم ادامه مي دهد، هرگونه سخن براي همزيستي با اسلام سياسي و جنبش هاي اسلامی، هيچ معناي واقعي ندارد و مبهم گويي و فريبکاري است.

این سرمقاله می افزاید؛ اسرائيل و موضع گيري در قبال آن معياری آمريکايي است که پذيرش يا رد گروههاي اسلامي را مشخص مي کند، از این رو اگرچه راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه، پیروز انتخابات تونس، سیاست هایی را دنبال کرد که برای غرب اطمینان آور شد، اما اصرار النهضه و همپیمانانش برای گنجاندن ماده ای جدید در قانون اساسی تونس که خواستار ممنوعیت هرنوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، به ناگاه همه نکات مثبت حاکمان جدید تونس را از بین برد.

به عقیده نویسنده سرمقاله القدس العربی، همزيستي ميان اسلام و غرب امکان پذير است به شرط اينکه غرب اصل همزيستي را بدور از جانبداری کامل از اسرائيل و شيوه هاي تسلط بر ثروت هاي اسلامي به ويژه نفت بپذيرد.

این سرمقاله می افزاید : همزيستي آمريکا با اسلام سياسي نمي تواند از طريق موافقت دولت آمريکا با آن صورت گيرد؛ از سوی دیگر اسلامگرايان ميانه رو يا تندرو هم سياست هاي آمريکا در منطقه را که در حمایت کامل از اسرائیل است، نخواهند پذیرفت، بنابراين معادله بايد ريشه اي تغيير کند و گرنه رويارويي حتمي است.

اسلام سياسي در حال تغيير است و به همزيستي با شرطهاي جديد تمايل دارد، اما آيا آمريکا و شرطهاي آمریکا تغيير خواهند کرد؟



پربیننده ترین خبرها