اعتراض عالم عربستانی به سرکوبگریهای آل‌سعود

اعتراض عالم عربستانی به سرکوبگریهای آل‌سعود
شنبه 5 آذر 1390 - 10:46

"آيت الله شيخ نمر باقر آل نمر" امام جمعه العواميه در شرق عربستان، سياست هاي امنيتي رژيم آل سعود در تعامل با جنبش مسالمت آميز منطقه را محکوم کرد و خواستار بازنگري در سياست هاي امنيتي کنوني اين کشور شد.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، به نقل از پايگاه خبري راصد، آل نمر برخورد افراطي و خشونت آمیز نيروهاي امنيتي سعودی با معترضان و به شهادت رساندن چهار نفر از شهروندان قطيف در هفته گذشته را به شدت محکوم کرد.

نمر با گرامیداشت یاد شهداي قطيف "ناصر المحيشي"، "سيد علي الفلفل"، "علي اقريريص" و "سيد منيب عدنان" تأکيد کرد: اين افراد از شهروندان برگزيده منطقه بودند، و براي اثبات تلاش آنها در زمينه دفاع از حقوق و کرامت جامعه همين کافي است که جانشان را در اين راه فدا کردند. آنها به دنبال شهادتشان به شرف، عزت و زندگي جاودانه و هميشگي دست يافتند.

وي با انتقاد شديد از استقرار تک تيراندازان بر روي منبع آب اين منطقه براي هدف قرار دادن تظاهرکنندگان بي دفاع، اين اقدام را به منزله پايمال کردن حرمت جان شهروندان قطيف دانست.

وي تأکيد کرد: رژیم به علت روي آوردن به خشونت و خونريزي محکوم است.

آل نمر به شهروندان و گروههاي جوانان درباره روی آوردن به خشونت هشدار داد و گفت: اين اقدام باعث توجيه اقدامات سرکوبگرانه رژیم در داخل و خارج خواهد شد.

وي افزود: در صورتي که جنبش مردم از حالت مسالمت آميز خارج شود، حمايت هاي اجتماعي و بين المللي را از دست خواهد داد. بنابراين شهات يک شهروند در چارچوب جنبش مسالمت آميز مردم بسيار تأثيرگذارتر از شهادت 10 نفر از شهروندان در حالت خروج جنبش از حالت مسالمت آميز است.

وي درباره بيانيه وزارت کشور و ادعاهاي موجود در آن مبني بر وجود افراد و گروههاي جنايتکار نفوذي مرتبط با خارج از کشور و تلاش آنها براي کشاندن نيروهاي امنيتي به درگيري هاي خشونت بار گفت: جهان امروزه آگاه تر از آن است که بتوان چنين ادعاهاي ساختگي رژیم هاي سرکوبگر را به مردم قبولاند.

آل نمر خاطرنشان کرد: نبايد اين ادعاها را به شهروندان سني عربستان نسبت داد. زيرا چنين اتهاماتي  به آنها نيز نسبت داده مي شود.

آل نمر از اعطاي اختيارات کامل به نيروهاي امنيتي در برخورد با جنبش مردم اين منطقه انتقاد کرد و گفت: اين تفويض اختيار موجب محکومیت رژیم می شود و کشور را به سوی خشونت خواهد کشاند.

اين عالم عربستاني از احکام دادگاه عليه زندانيان اندیشه در شهر جده و محکوميت آنها به پنج تا 30 سال زندان و ممنوعيت مسافرت براي آنها به شدت انتقاد کرد و گفت: چنانچه نظام درصدد آرام کردن اوضاع بود مي بايست به سرعت شيخ توفيق العامر و افرادي را که در جريان تظاهرات دستگير شده اند و 9 زنداني فراموش شده و ساير شهروندان اعم از شيعه و سني را که به دلايل اعتقادي در زندان به سرمي برند، آزاد مي کرد.

 

"عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ" مفتي کل عربستان سعودي و رئيس هيأت عالي علماي ديني اين کشور دیروز در اظهاراتی معترضان بي دفاع شهر قطيف را اغتشاشگر و گروه گمراه و پليد دانست.

آل شيخ با ترديد درباره ميهن پرستي شهروندان معترض قطيف گفت: اين افراد از ما نيستند. بلکه يک گروه گمراه هستند که از رهبرانشان در خارج از کشور پيروي مي کنند، و از بيگانگان دستور مي گيرند و هيچ ارتباطي با کشور و سرزمين ما ندارند.

وي افزود: براساس شريعت، اين افراد مفسد و قاتل افراد بي گناه هستند، که به ناحق خون مردم را مي ريزند و بي ترديد مفسد هستند.

از سوی دیگر سرلشکر "منصور ترکي" سخنگوي وزارت کشور عربستان نيز روز پنج شنبه در يک کنفرانس مطبوعاتي گفت: تاکنون دليلي مبني بر اثبات ذخيره سازي سلاح در شرق کشور يافت نشده است. وي ادعا کرد: هدف از اغتشاشات اخير تحقق اهدافی مشکوک، در راستاي ايجاد رويارويي هاي ميان شهروندان و نيروهاي امنيتي است.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها