شوراي امنيت کشتار عاشورای افغانستان رامحکوم کرد

شوراي امنيت کشتار عاشورای افغانستان رامحکوم کرد
پنج‌شنبه 17 آذر 1390 - 04:57

شوراي امنيت سازمان ملل روز چهارشنبه با انتشار بيانيه مطبوعاتي بمب گذاري در افعانستان و حملات تروريستي ششم دسامبر(حمله به عزاداران حسيني در روز عاشورا) را به شدت محكوم و خواهان محاكمه مسببين آن شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، ويتالي چوركين سفير روسيه و رييس دوره اي شوراي امنيت درجمع خبرنگاران با قرائت اين بيانيه گفت: شوراي امنيت به شديدترين نحو ممكن بمب گذاري ششم دسامبر (روز عاشورا) در كابل و مزار شريف را كه منجر به كشته و زخمي شدن بسياري از مردم شد، محكوم مي كند.
 
در اين بيانيه آمده است: اعضاي شوراي امنيت از دولت افغانستان خواستند تا عاملان اين بمب گذاري را به دست عدالت بسپارد. اعضاي شورا تروريسم به هر نحو و شكل ممكن را خطري جدي براي صلح و امنيت جهاني ذكر كرده و هر گونه اقدام تروريستي را جنايتكارانه و غيرقابل توجيه مي دانند.
 
اعضاي شوراي امنيت از كشورهاي عضو خواستند تدابير لازم براي مبارزه با تروريسم را با اجراي تعهدات بين المللي بويژه حقوق بشر و حقوق پناهندگان بكار بگيرند.

چوركين در باره برخي از مفتي هاي عربستان كه فتواي بمب گذاري در افغانستان و كشورهاي ديگر داده اند، افزود: به عنوان سفير روسيه مي گويم كه اين فتواها بي معني هستند و آن را به شدت رد مي كنم.

در حمله انتحاري ظهر عاشورا (15آذر) كه در غرب شهر كابل بوقوع پيوست به 48 نفر شهيد و 105 نفر ديگر زخمي شدند.

نفجار ساعت 12 ظهر زماني در حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) كابل بوقوع پيوست كه عزاداران حسيني در اين مكان مشغول سوگواري بودند كه عامل انتحاري خود را در بين جمعيت منفجر كرد و كشته شد.

همچنين در دو حادثه تروريستي در روز عاشورا كه در شهرهاي مزارشريف در شمال و قندهار در جنوب رخ داد چهار نفر شهيد  و هفت نفر هم زخمي شدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها