اختلافات عربستان و عراق در اتحاديه عرب

اختلافات عربستان و عراق در اتحاديه عرب
پنج‌شنبه 17 آذر 1390 - 07:09

يک نماينده ائتلاف دولت قانون با متهم کردن عربستان و برخي کشورهاي عربي در حمايت از فعاليت هاي تروريستي در عراق خواستار موضع بازدارنده سعودي ها در قبال اين مسئله شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه العالم  " جواد بزوني " روز پنجشنبه خواستارمطرح شدن موضوع گروههاي تکفيري و مشکلات عراق با عربستان در ديدار دبيرکل اتحاديه عرب از بغداد شد که قرار است امروز وارد اين کشور شود.
بزوني " عضو فراکسيون دولت قانون در پارلمان عراق به فرات نيوز گفت: دولت بايد در ديدار نبيل العربي از بغداد پرونده روابط عراق با کشورهاي عربي و بازگشايي سفارتخانه کشورهاي عربي در بغداد و انديشه تکفيري و تبليغ براي آن از طريق مساجد و خطيبان کشورهاي عربي که منجر به اعزام تروريست هاي بمب گذار و کشتار عراقي ها را مطرح کند.
بزوني افزود: روابط عراق با کشورهاي عربي به علت مواضع اين کشورها از زمان سرنگوني نظام بعث در سطح بسيار پاييني قرار دارد. به طوري که کشورهاي عربي از پذيرش افرادي که در دوره نظام سابق به علت ظلم و ستم صدام گريزان و آواره بودند خودداري مي کنند.
وي گفت: پس از سقوط نظام بعث شمار زيادي از تروريست ها و تکفيري ها از کشورهاي عربي به سوي عراق سرازير شدند و اين کشورها موضع بازدارنده اي درباره اين موضع اتخاذ نکرده و هيچ گونه حمايتي از روند سياسي کشور به عمل نياوردند.
بزوني افزود: بغداد از اين کشورها درخواست کمک کرده است. اما اين کشورها از پاسخ دادن به درخواست عراق خودداري مي کنند. اين در حالي است که عراق به شيوه هاي مختلف به اين کشورها و از جمله عربستان کمک کرده است. به طوري که شماري از شهروندان عربستاني در عراق زنداني بودند و عراق براي اثبات حسن نيت خود آنها را آزاد کرد.
بزوني از عدم بخشش بدهي هاي عراق توسط عربستان با وجود بخشش اين بدهي ها از سوي همه کشورها انتقاد کرد و از دولت اين کشور خواست در ديدار نبيل العربي از بغداد علاوه بر مسائل فوق، موضوع خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل، تجاوز به مرزها و عدم احترام به شهروندان عراقي در هنگام سفر به کشورهاي عربي نيز مورد بحث و گفتگو قرار گيرد.
لبيد عباوي امور برنامه ريزي سياسي و روابط دو جانبه وزارت امور جانبه عراق اعلام کرده است نبيل العربي دبيرکل اتحاديه عرب امروز( پنجشنبه) براي انجام يک ديدار رسمي به بغداد سفر خواهد کرد.
عباوي افزود: نبيل العربي در ديدار از عراق و مذاکره با مقامات بغداد آمادگي عراق براي برگزاري نشست سران اتحاديه عرب در بغداد و وضعيت سياسي اين کشور را مورد بررسي قرار خواهد داد.
وي با تأکيد بر اينکه در اين ديدار همچنين موضوع تحولات کشورهاي عربي و به ويژه سوريه نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت اظهارداشت: عراق موضعش درباره سوريه را براساس منافع ملي اش اعلام خواهد کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها