اجماع اتحاديه عرب

پرهيز از بين المللي شدن بحران سوريه

پرهيز از بين المللي شدن بحران سوريه
پنج‌شنبه 17 آذر 1390 - 09:48

قاهرة(العالم)- يک خبرنگار مصري بر اجماع اتحاديه عرب براي بين المللي نکردن بحران سوريه و تلاش براي حل آن در چارچوب راهکار کشورهاي عربي تاکيد کرد.

"يوسف الشرقاوي" خبرنگار مصري و تحليلگر مسايل اتحاديه عرب پنجشنبه در گفت  گو با شبکه خبري العالم، از طرفهاي بحران خواست براي از حل مشکلات موجود چاره انديشي کنند. 
 
وي افزود: نبيل العربي تصريح کرده است که سوريه مهلت جديدي نداشته و ضمن رايزني با وزراي خارجه عرب،  تصميمي خواهد گرفت.

الشرقاوي با بيان اين که  کشورهاي عربي درباره سوريه با هم اختلاف نظر ندارند، گفت: همه کشورهاي عربي شديدا تمايل دارند  بحران سوريه را در چارچوب راه حل هاي کشورهاي عربي و نه بين المللي حل و فصل کنند .

خبرنگار مصري و تحليلگر مسايل اتحاديه عرب افزود: طرح اتحاديه عرب مبتني بر متوقف شدن اقدامات خشونت آميز از سوي همه طرفها ، آزادي زندانياني که در اين حوادث بازداشت شده اند ، آغاز مذاکره ميان نظام سوريه و مخالفان و اعزام هياتي از ناظران به سوريه است.

الشرقاوي با بيان اينکه بحران سوريه در آستانه بين المللي شدن است اما هنوز بين المللي نشده است، گفت: نزديک بود دبيرکل اتحاديه عرب ، نام رييس اين هيات  و 500 عضو آن را اعلام کند اما مخالفت دمشق مانع آن شد.

وي از همه طرفهاي بحران سوريه خواست براي حل اين بحران گام بردارند زيرا سناريوي بحران سوريه با ليبي تفاوت دارد.

الشرقاوي اظهار داشت: نيروهاي ناتو با توجه به بافت جمعيتي ويژه سوريه نمي توانند در اين کشور فعاليت کنند و اين بدان معناست که مداخله نظامي در سوريه به سادگي ليبي نخواهد بود.
 
خبرنگار مصري و تحليلگر مسايل اتحاديه عرب در خصوص موضع مصر نسبت به حوادث سوريه گفت: مقامات مصر عليرغم اين که شديدا مشغول مسايل داخلي خود هستند به وضعيت سوريه نيز توجه نشان مي دهند زيرا وضعيت منطقه بر امنيت ملي مصر تاثير گذار است.

الشرقاوي افزود:وزارت خارجه سوريه و عربستان روز سه شنبه تماسهايي داشته اند و درباره اوضاع منطقه از جمله وضعيت سوريه با يکديگر سخن گفتند اما موضع مصر و الجزاير در قبال سوريه تفاوت دارد .

وي خاطرنشان کرد: مصر تلاش مي کند در اين زمان بسيار حساس ،بحران سوريه بين المللي نشود و در حوزه کشورهاي عربي حل و فصل شود و همزمان هواي دو طرف بحران سوريه را دارد.

الشرقاوي افزود: برخي مخالفان سوري ، در مصر اقامت دارند و آزادانه فعاليت مي کنند در حالي که مقامات مصري با مسوولان سوري در تماس هستند اما موضع الجزاير متفاوت است و از نظام سوريه حمايت مي کند و با مخالفان سوري همکاري ندارد.

پربیننده ترین خبرها