نارضايتي مغرب از عربستان سعودي

 نارضايتي مغرب از عربستان سعودي
پنج‌شنبه 17 آذر 1390 - 16:44

مقامهاي مغرب از موضع عربستان سعودي در قبال مسئله پيوستن کشورشان به شوراي همکاري خليج فارس ناراضي هستند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم ، روزنامه القدس العربي در مقاله اي به قلم محمود معروف نوشت : انتصاب تعدادي از سفيران مغرب در کشورهاي مختلف ، اين سوال را در اذهان تحليل گران سياسي به دنبال داشت که چه دليلي موجب تعيين نشدن سفير مغرب در رياض شده است.
از زمان مرگ سفير سابق "محمد السمار" در دو سال پيش ، مغرب در رياض سفير نداشته است.
بخشي از اين سوال به سعد حصار که نامزد سفيري در رياض بود مربوط مي شود و بخش ديگر به روابط عربستان و مغرب و انتشار خبرهايي درباره نارضايتي از عادي سازي اين روابط در اين روزها ارتباط دارد.
بعد از اينکه شاهزاده سلطان بن عبدالعزيز درگذشت و شاهزاده نايف سمت وليعهدي و معاونت نخست وزيري را به عهده گرفت ، سعد حصار به عنوان نامزد سفيري در رياض مطرح شد.
شاهزاده نايف رابطه شخصي محکمي با سعد حصار دارد و رياض به اين درخواست پاسخ مثبت داد و نام او تا اوايل اين هفته در ليست سفيراني بود که قرار بود منصوب شوند؛ اما عدم انتصاب او به دلايل مربوط به تشکيل دولت بن کران از يک طرف و از طرف ديگر روابط عربستان و مغرب ، به خبري تبديل شد که اهميت خاصي دارد.
محافل سياسي مغرب از نامزدي حصار براي پست وزارت کشور در دولت بن کران به علت رابطه خويشاوندي با بنيانگذار حزب عدالت و توسعه عبد الکريم الخطيب و همچنين سالها تجربه در وزارت کشور سخن مي گويند علاوه بر اين در برخي گزارش ها آمده است که الطيب الشرقاوي تمايل دارد پست خود را در راس وزارت کشور ترک کند.
محافل سياسي عدم تعيين سعد حصار يا شخصيت ديگري به عنوان سفير مغرب در عربستان را اينگونه برداشت کردند که اين اقدام نشانه نارضايتي مغرب از موضع رياض در قبال مسئله پيوستن مغرب و اردن به شوراي همکاري خليج فارس است که بار اقتصادي براي اين شورا خواهد داشت.
به گفته منابع ديپلماتيک مغرب ، پيشنهاد دعوت از مغرب براي پيوستن به شوراي همکاري خليج فارس از سوي شيخ حمد آل ثاني امير قطر مطرح شد و عربستان با اين پيشنهاد مخالفت کرد.
شماري از مسئولان مغربي از اظهارات مسئولان کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس درباره عدم امکان پيوستن کشورشان به اين شورا ابراز تعجب کردند.
اما مسئولان مغربي از اظهارات سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان که عدم پذيرش را به بي ثباتي اقتصادي مغرب و اردن نسبت داده و عضويت اين دو کشور را به پيامد اقتصادي مشابه تاثير يونان بر اتحاديه اروپا و بحران مالي آن تشبيه کرده است ، ابراز نارضايتي کردند.
رئيس ديپلماسي عربستان به نکته سنجي و دقت در سخنان خود معروف است ؛ اما مسئولان مغربي او را فردي جفا کار در حق کشورشان مي دانند و معتقدند که او در پرداختن به مسائل ديپلماتيک به الجزاير نسبت به مغرب ، نزديک تر است.
يک مسئول بلندپايه مغربي در مصاحبه با روزنامه القدس العربي گفت سعود الفيصل برخلاف ساير شاهزادگان عربستان هيچ سفر غير رسمي به مغرب نداشته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها