به دنبال تشکیل شورای مشورتی صورت گرفت؛

مخالفت اخوان با اقدام شورای نظامی مصر

مخالفت اخوان با اقدام شورای نظامی مصر
جمعه 18 آذر 1390 - 14:16

به دنبال اقدام شوراي نظامي حاکم مصر براي تشيکل شوراي مشورتي و اعلام آغاز به کار آن، گروه اخوان المسلمين ماهيت اين شورا را موازي با مجلس الشعب (پارلمان) اعلام و با آن مخالفت کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، تشکیل این شورا از سوی شورای عالی نظامی در حالی است که بسیاری از گروه های مصری از جمله اخوان المسلمین، ماهیت عملکرد آن را موازی مجلس الشعب (پارلمان) می دانند و با آن مخالفند.

هدف از فعالیت این شورا، ایجاد ساز و کارهایی برای ارتباط و رايزني با حکومت فعلي، هماهنگي با پارلمان و دولت اعلام شده است، تا تضمینی باشد براي اينکه کميته مکلف به تدوین قانون اساسي نماينده همه گروهها و احزاب سياسي باشد.

"مصطفي زهران " پژوهشگر امور اسلامي در گفتگو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: شوراي نظامي تلاش مي کند با تشکيل اين شورا که متشکل از گروه هاي انقلابي نماينده مردم و انقلاب است، به مردم و گروه هاي انقلابي اطمينان خاطر بدهد، شوراي نظامي مي خواهد که حلقه وصلي ميان خودش و مردم و گروه هاي انقلابي و خواسته هاي انقلاب ايجاد کند تا راهکاری براي آرام کردن اوضاع باشد.

دولت نجات ملي در مصر وظايف خود را براي تحقق ثبات امنيتي و به جريان انداختن چرخ توليد کشور آغاز کرد، اين در حالي است که برخي مخالفتها از سوي بعضی ائتلافها و گروه ها نسبت به عملکرد دولت کمال الجنزوری همچنان ادامه دارد.

همچنین برخي از تشکیل شوراي مشورتي متشکل از 30 شخصيت از سران و فعالان سياسي براي همکاري با شوراي نظامي به منظور زمينه سازي تشکيل نهادي براي تدوين قانون اساسي استقبال کردند، اما برخي ديگر با اين اقدام مخالفند از جمله حزب آزادي و عدالت، وابسته به گروه اخوان المسلمین، که از این شورا عقب نشيني کرد، چرا که رهبران آن معتقدند برخي وظايف اين شورا از صلاحيتهاي پارلمان آتي مي کاهد.

"عمرو زکي" يکي از اعضاء برجسته حزب آزادي و عدالت، گفت: ما غافلگير شديم از اينکه چنین شورایی مي تواند به جاي مجلس الشعب آتي (پارلمان) تصميم گيري کند، که در اين صورت نوعي تداخل وظايف به وجود مي آيد و اين درست نيست و نبايد اينگونه باشد.

وي افزود: همچنين اين شورا نبايد نقشي در تشکيل مجلس موسسان که قانون اساسي را تدوين خواهد کرد، داشته باشد.

اين درحالي است که برخي رهبران جريان ليبرال مصر بر اين باورند که شوراي مشورتي تشکيل شده، تنها  تلاشي براي ترميم وجهه و عملکرد شوراي نظامي حاکم است.

"کريمه حفناوي" يکي از اعضاء ارشد جمعيت ملي تغيير، نيز اظهار داشت: شوراي نظامي به عنوان يک نهاد سياسي مي خواهد همه تصميمات را تحت کنترل بگيرد و  با تشکيل شوراي مشورتي وجهه خود را ترميم کند؛ اما این تلاش ها راه به جايي نخواهد برد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها