نبيل العربي خواستار شد،

عراق، میانجی اتحادیه عرب در سوریه

عراق، میانجی اتحادیه عرب در سوریه
جمعه 18 آذر 1390 - 16:07

"نبيل العربي " دبيرکل اتحاديه عرب در سفر به بغداد، بر تصميم اتحاديه عرب براي برگزاري نشست آينده سران اين اتحاديه در بغداد تاکيد کرد و از دولت عراق خواست براي اجرا شدن طرح اتحاديه عرب در سوريه ، ميانجي گري کند.

به گزارش روز جمعه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، اين سفر، نخستين سفر نبيل العربي به بغداد از زمان تصدي پست دبيرکلي اتحاديه عرب است.

العربي به نمايندگي از اتحاديه عرب به دولت عراق پيغام داد که دور آينده نشست سران اين اتحاديه در ماه مارس آينده در بغداد برگزار خواهد شد و اجراي تدابير لازم جهت برگزاري اين نشست را خواستار شد؛ اين در حالي است که عراق برگزاري اين نشست در بغداد را حق قانوني خود مي داند زيرا يکي از اعضاي موسس اتحاديه عرب است.

نبيل العربي تاکيد کرد : موضع اتحاديه عرب کاملا روشن است، نشست آينده سران اتحاديه عرب در بغداد برگزار خواهد شد و رياست آن به عهده عراق خواهد بود و اين موضوع در شوراي وزيران اتحاديه عرب به تصويب رسيده است و دبيرخانه اتحاديه وظيفه دارد آن را اجرا کند.

العربي همچنين تمايل اتحاديه عرب به ميانجي گري عراق براي حل و فصل موضوع طرح پيشنهادي اتحاديه عرب براي سوريه را نيز به اطلاع دولت عراق رساند، به ويژه که دولت عراق تنها کشور عرب بود که از راي به تحريم ها ضد سوریه خودداري کرد.

هوشيار زيباري وزير خارجه عراق، در این زمینه گفت: به دبيرکل اتحاديه عرب تاکيد کرديم که دولت عراق همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا راه اجراي طرح اتحاديه عرب را هموار سازد و موانع آنرا را از سر راه  بردارد.

سياستمداران عراقي معتقدند که نبيل العربي به دنبال ايجاد تغيير در مواضع بغداد در قبال دمشق و کشاندن این کشور به تشکل هاي داخل اتحاديه عرب ضد دمشق است.

عدنان السراج عضو ائتلاف دولت قانون امروز به العالم، گفت : رويکرد اتحاديه عرب علیه سوریه به مثابه عوام فريبي و اتخاذ سياستي دوگانه است به ويژه که اين اتحاديه، بحرين را به حال خود رها کرده و توجه خود را  به سوريه منعطف کرده است.

وي با تاکید بر اینکه عراق اعمال فشار به سوریه را نمی پذیرد، افزود : اتحاديه عرب اخيرا سوريه را تحت فشار قرار داده است و قطر و عربستان سعودي رهبري این اعمال فشار ها را بر عهده دارند و  اينگونه اقدامات براي کشورهاي عربي خطرناک است.

عراق تاکنون دو بار در نهمين دوره در سال 1978 و دوازدهمين دوره در سال 1990 ميلادي ميزبان نشست سران اتحاديه عرب بوده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها