حقوقدان عرب:

واکنش مناسب ایران به تجاوز نظامی آمریکا

واکنش مناسب ایران به تجاوز نظامی آمریکا
شنبه 19 آذر 1390 - 11:59

قاهره (العالم)- معاون دبير کل انجمن وکلاي عرب نقض حريم هوايي ايران از سوي هواپيماي جاسوسي آمريکا را تجاوز نظامي به حريم کشوري مستقل و داراي حاکميت دانست و تاکيد کرد، واکنش ايران به اين مساله مناسب و بجا بود.

"عبدالعظيم المغربي" روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: بر اساس همه قوانين بين‌المللي هواپيمايي، ورود غير قانوني به حريم هوايي کشوري مستقل بدون اجازه آن کشور تجاوز به حريم آن کشور به شمار مي رود؛ و آن کشور حق دارد هواپيماي متجاوز را هدف قرار دهد. همچنين بر اساس حقوق بين الملل آن کشور مي تواند در سازمان ملل و شوراي امنيت عليه کشور متجاوز شکایت کند.

المغربي تصريح کرد: بايد کشور متجاوز به علت جرم تجاوز به حريم هوايي کشوري ديگر مجازات شود. اگر اين امر سهوا و بدون هدف روي دهد کشور متجاوز يا بايد عذرخواهي کند يا غرامت بدهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نقض حريم هوايي کشوري با هدف جاسوسي از آن کشور روي دهد، در شمار جنايت هاي جنگي محاسبه مي شود.

این حقوقدان عرب درباره شکایت جمهوري اسلامي ايران عليه تجاوزگري آمريکا به شوراي امنيت گفت: اين اقدام ايران گامي درست و بجاست. اين حق ايران است که بر اساس قوانين بين المللي درخواست خسارت کند، اما بعيد است که شوراي امنيت تحت فشار آمريکا که به نقض و پايمال کردن قوانين بين المللي معروف است، در اين باره تصميمي بگيرد. از اين روف حق ايران است که معامله به مثل  و هواپيما را مصادره کند.

المغربي درباره اينکه آيا سازمان ملل اقدام آمريکا را محکوم خواهد کرد يا خير؛ خاطرنشان کرد: ايران با قدرت اين هواپيما را به کنترل خود در آورد، و از کنترل نيروهاي متجاوز آمريکايي خارج کرد، و آن را به زمين نشاند.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها