سکوت رسانه ها درباره خروج آمریکا از عراق

سکوت رسانه ها درباره خروج آمریکا از عراق
شنبه 19 آذر 1390 - 16:45

به دنبال آغاز انقلاب جهاني ارتباطات و اطلاعات، ديکتاتورها که خود را سروران جهان مي دانستند، گمان مي کردند که مي توانند از اين انفجار بزرگ در ابزارهاي ارتباط و اطلاع رساني نه تنها براي اهداف سياسي، اقتصادي و فرهنگي بلکه براي تغيير حوادث حقيقي و ايجاد رويدادهاي فرضي و وهمي بهره گيرند. به همين دليل هر زمان که احساس نياز کردند اقدام به بزرگنمايي برخي رويدادها کردند.

"معن بشور" نویسنده معروف عرب در مقاله ای در اینباره نوشت: کساني که مقدمه چینی آمریکا براي آغاز جنگ عراق را پيگيري کرده باشند، به ياد دارند که پنتاگون در آغاز شعبه ويژه اي تحت عنوان "هدايت رسانه اي" ايجاد کرد، و ميلياردها دلار بودجه براي آن اختصاص داد تا رسوايي به وجود آمده و انتقاد فراوان از پنتاگون را به گونه ديگري جلوه دهد.

معن بشور تأکید کرد: نخستین هدف از ايجاد اين شعبه زمينه سازي براي جنگ خانمان برانداز عراق از طريق شبکه هاي ماهواره اي، راديوها و برخي گزارش نويس هاي رسانه اي يا اطلاعاتي به ويژه براي کساني بود که تحت پوشش فعال رسانه اي يا خبرنگار وارد عراق شده بودند. وی هدف دوم را بمباران تبليغاتي همزمان با بمباران هوايي، زميني و دريايي عراق و در راستاي زمينه سازي براي پيشروي نيروها دانست و اظهار داشت: بسياري از مردم مشاهده کردند که چگونه قبل از سقوط عملي بغداد، اين مسأله در رسانه ها اعلام شد؛ اين امر باعث گرديد تا مدافعان شهر از مراکز دفاع نظامي و خندق هاي آن به مراکز مقاومت و عمليات آن منتقل شوند. بدين ترتيب تنها چند ساعت پس از اعلام اشغال بغداد، مقاومت اعلام موجوديت کرد و در آن زمان به عنوان سريع ترين مقاومت در تاريخ شناخته شد.

معن بشور اظهار داشت: به نظر مي رسد که حاکمان کاخ سفيد که نمايندگان دستگاههاي صنعتي، نظامي، نفتي، بانکي و رسانه اي امريکا هستند - که البته اطلاع رساني به صنعت بزرگي تبديل شده است - همچنان به بازي رسانه اي ادامه داده و به روش هاي مختلفي اقدام به انجام آن کردند.

این نویسنده عرب خاطرنشان کرد: بنابراين آنها مي خواهند مردم واقعيت را فقط آن چيزي بدانند که در رسانه ها نشان داده مي شود. اين در حالي است که اصولا در صورتي که رسانه ها واقعيت حقيقي را نشان ندهند چنين واقعيتي وجود نخواهد داشت و در صورت نياز برخي رسانه ها شيطان را به عنوان فرشته و فرشته را به صورت شيطان معرفي مي کنند و براي جنايات هزار و يک توجيه پيدا مي کنند.

وی تأکید کرد: شکست ها (مانند شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه سال 2006 در مقابل لبنان) انکار مي شوند و در صورتي که مجبور باشند به آن اعتراف کنند تلاش مي کنند تا نتايج و پيامدهاي آن را محدود معرفي کنند.

این نویسنده عرب، بارزترين نمونه در زمينه به بازي گرفتن تعهد رسانه اي، را سکوت کامل رسانه ها درباره اخبار خروج نيروهاي امريکايي از عراق دانست و گفت: سکوت درباره این خبر در حالي است که به نظر مي رسد خبر مذکور از نظر همه معيارها مهم ترين رويداد قرن باشد. و با يادآوري چگونگي وقوع اين امر، تفاوت ميان بزرگي اين رويداد و مسخره آميز بودن پوشش رسانه اي آن اعم از اخبار، تحليلات و گفتگوها در اين باره بيش از پيش مشخص مي شود.

معن بشور اظهار داشت: فارغ از اهميت حوادث؛ پوشش اخبار بسيار کم اهميت تر از شکست بزرگترين کشور دنيا از سوی يک کشور مسلمان است که به تنهايي رها شده است، تا سرنوشت خود را تعيين کند و در اين زمينه با ظلم سياسي، سکوت رسانه اي و اتهامات ظالمانه اي کم نظيري مواجه بوده است. به طوري که به ناحق اتهامات کينه توزانه اي از قبيل عمليات کشتار، فرقه گرايي و فتنه مذهبي به آن نسبت داده مي شد. اين در حالي است که اين کشور همواره از چنين اتهاماتي مبرا بوده است.

معن بشور تأکید کرد: حتي امروزه مشاهده مي کنيم شبکه هايي که به علت پوشش اخبار جنگ عراق، وارد خانه هاي مسلمانان و اعراب شده بودند، درباره اين امر مهم سکوت پيشه کرده و اين رويداد مهم را ناديده گرفته اند؛ گويي اين امر هيچ ارتباطي با آنها ندارد و در سرزمين عراق هيچ خون پاکي بر زمين ريخته نشده است.

معن بشور در ادامه گفت: آمريکايي ها به خوبي مي دانند که اعتراف به اين شکست ضربه محکمي به اين کشور خواهد بود، و زمينه را براي بسياري افراد به ويژه براي کساني که بر اين باورند که سلطه امريکا امري گريز ناپذير است جهت بازنگري در محاسبات داخلي، منطقه اي و جهاني آنها فراهم مي کند.  زيرا همگان ديدند که اين سلطه در حال فروپاشي است و نفوذ امريکا در کشورهاي مختلف يکي پس از ديگري در حال از بين رفتن است.

این نویسنده عرب خاطرنشان کرد: شکست اشغالگران آمريکايي به معناي پيروزي ناقصي براي امت عربي و اسلامي است، اما پيروزي حقيقي زماني تحقق مي يابد که عراقي ها بتوانند مشکلات فراوان گذشته را پشت سر بگذارند، و رفتار و تجربياتشان را مورد بازبيني قرار دهد و در نتيجه به يک آشتی ملي فراگير دست يابند. و در اين آشتی تنها افرادي را از اين امر مستثني کنند که خودشان مايل به مشارکت در آن نباشند.

معن بشور در پایان

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها