رسانه ها خط مقدم جنگ با دمشق،

طرح براندازی سوریه به هرقیمتی

طرح براندازی سوریه به هرقیمتی
يکشنبه 20 آذر 1390 - 07:09

بيروت(العالم)ـ سرلشکر ستاد جميل السيد رييس اسبق دستگاه امنيت لبنان هشدار داد: از آنجا که نظام سوريه در اردوگاه مقاومت قرار دارد، تلاش هايي در جريان است تا از طريق رسانه ها در سوريه انقلابي به وجود بياورند و به هر قيمتي نظام آن را سرنگون کنند.

سرلشکر جميل السيد يکشنبه در گفت وگو با خبرنگار العالم در بيروت تأکيد کرد: از پايان سال گذشته ميلادي تاکنون، منطقه شاهد تحولات ناگهاني در سطح بين المللي و منطقه اي به ويژه انقلاب هاي عربي بوده است.

السيد با اشاره به اين که انقلاب هاي عربي به معناي سياسي برنامه ريزي شده نبودند، افزود: اين انقلاب ها پس از وقوع از سوي برخي ها به ويژه قدرت هاي جهاني و در راس آنها آمريکا مورد سوء استفاده قرار گرفتند. زيرا اين کشورها انقلاب هاي عربي را نوعي خلل در ساختار حکومت هاي عربي مي دانستند که در آن زمان با رژيم صهيونيستي در حالت سازش به سر مي بردند. در نتيجه انقلاب هاي مزبور در درجه اول باعث نگراني رژيم اسراييل مي شدند.

وي افزود: در حال حاضر مي توانيم بگوييم که اين قدرت ها بار ديگر به منطقه بازگشته اند تا براي حفظ منافعشان سوار بر امواج تغييرات و انقلاب هاي صورت گرفته شوند و اين امر باعث بحراني و پيچيده شدن امور خواهد شد.

رييس اسبق دستگاه اطلاعات و امنيت لبنان اظهار داشت: سوريه نيز در اين زمينه به فهرست قدرت هاي بزرگ افزوده شده است. در اين کشور ابتدا نشانه هايي وجود داشت که بيانگر فراخوان هايي براي اصلاحات بود. سپس با مقايسه وضعيت سوريه با ساير کشورها، مشخص شد که رسانه ها تلاش مي کنند در اين کشور انقلابي به وجود بياورند تا سوريه نيز به فهرست کشورهاي انقلاب زده افزوده شود و قدرت هاي جهاني اينگونه القا کنند که اين انقلاب ها تنها به زيان آنها نيست. زيرا سوريه در اردوگاهي کاملا متفاوت با حکومت هاي کشورهاي انقلاب زده قرار داشت.

وي افزود: اين فشار همواره با تهديدها، تحريم و هشدارهايي همراه بوده است که از يک سو ترکيه در کرانه درياي مديترانه در آن مشارکت داشته است و از سوي ديگر تهديداتي عليه ايران نيز مطرح شده و آمريکا اتهاماتي را عليه اين کشور در زمينه پرونده بحرين، موضوع برنامه هسته اي و گزارش اخير آژانس مطرح کرده است.

رييس اسبق دستگاه اطلاعات و امنيت لبنان گفت: از مجموع رخدادهاي جاري درمي يابيم که کشورهاي غربي تلاش مي کنند تا از فضاي انقلابي کشورهاي عربي براي ضربه زدن به سوريه و ايران استفاده کنند تا در منطقه توازن به وجود بيايد.

توان نظامي رژيم صهيونيستي جوابگوي جنگ جديد نيست

سرلشکر ستاد جميل السيد هشدار داد: نبايد تحرکات رژيم صهيونيستي را از نظر دور داشت اگر چه به نظر مي رسد اين رژيم در مرحله کنوني مواضع چنداني درباره حوادث منطقه نمي گيرد و از ورود مستقيم به موضوع سوريه خودداري مي کند. در اين مورد يک سوال مشخص وجود دارد و آن اين که جايگاه اسراييل در اين بازي کجاست؟

السيد گفت: چه بخواهيم و چه نخواهيم رژيم صهيونيستي محور شرارت در منطقه است و امروزه به نفع اين رژيم است که در زمينه سوريه و ايران تحولاتي به وجود بيايد.

وي افزود: اگر چه رژيم صهيونيستي علاقه مند به برافروختن جنگ جديد در منطقه است و آمريکا و غرب نيز مايل به درگرفتن چنين جنگي هستند اما توان نظامي تل آويو در آينده نزديک هرگز جوابگوي جنگ جديد نخواهد بود.  

رييس اسبق دستگاه اطلاعات و امنيت لبنان خاطرنشان کرد: فارغ از در نظر گرفتن توان کشورهاي ديگر، تمايل به برافروختن جنگ با توانايي جنگيدن کاملا متفاوت است. يعني سوريه يا ايران در يک جنگ منطقه اي توانايي اقدام عليه طرف مقابل را دارند.

السيد افزود: با وجود تمايل برخي طرف هاي منطقه اي و بيگانه براي ايجاد درگيري و جنگ در منطقه، اما درگرفتن جنگ به علت توانمندي کشورهاي هدف محال به نظر مي رسد.

سوريه سدي دربرابر طرح هاي آمريکا واسراييل

وي درباره ميزان تأثير وضعيت سوريه بر لبنان گفت: نظام سوريه نه تنها مانعي در برابر طرح هاي آمريکا و اسراييل در خصوص اختلاف افکني فرقه اي در لبنان است بلکه به عنوان دژي در برابر طرح هاي آنها در منطقه از جمله طرح تقسيم و تبديل منطقه به مجموعه هاي فرقه اي و مذهبي در راستاي توجيه برپايي رژيم جعلي اسراييل است.

السيد افزود: صدور قطعنامه 1559 سال 2004 شوراي امنيت، با هدف انتقال لبنان از استراتژي مقاومت به اردوگاه سازش و تسليم در مقابل توطئه هاي رژيم اسراييل، باعث اختلاف در فضاي سياسي لبنان و تقسيم آن به دو گروه بزرگ شده است و اين دو دستگي به ويژه پس از حوادث سوريه بيشتر شده است.

وي اظهار داشت: در شرايط کنوني گروهي پايداري سوريه را جزو منافع ذاتي لبنان مي دانند و بر اين باورند سقوط نظام سوريه داراي پيامدهاي سنگين و فراوان و به وجود آمدن درگ

پربیننده ترین خبرها