اعلام آمادگي دوحه براي صرف 100ميليارد دلار،

هزينه گزاف قطر براي سرنگوني سوريه

هزينه گزاف قطر براي سرنگوني سوريه
يکشنبه 20 آذر 1390 - 12:09

زياد حيدر در مقاله اي در روزنامه الوطن چاپ سوريه، به نقل از يکي از شخصيت هاي شناخته شده مخالف نظام سوريه از آمادگي قطر براي صرف هزينه گزاف حتي 100ميليارد دلاري براي سرنگوني نظام دمشق خبر داد.

به گزارش يکشنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، زياد حيد در اين مقاله خاطرنشان کرد که از يکي از شخصيت هاي بارز مخالف نظام سوريه در بدو ورود به قطر درباره نقش اين کشور در بحران سوريه سؤال کردم و او پاسخ داد: در ديدار از قطر و ديدار با برخي از مسئولان قطري و تحليلگران پيرامون آنها به اين نتيجه رسيده ام که حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر تلاش مي کند حتي با هزينه کردن 100 ميليارد دلار نظام سوريه را سرنگون سازد.

 نويسنده اين مقاله گفت: با وجود اينکه اين اطلاعات از چند ماه پيش و به دنبال برگزاري نشست مهم توسط مرکز تحقيقات استراتژيک قطر تحت مديريت عزمي بشاره درباره سوريه منتشر شده بود اما پشت پرده اين واقعيت در آن زمان بر ما پوشيده بود.

در آن هنگام آن شخصيت مشهور مخالف دولت سوريه از من خواست اظهارات و صد البته نام وي را افشا نکنم. اما مجموع تحولاتي که در دو هفته اخير به وقوع پيوسته است اهميت اظهارات شخصيت مزبور را نشان مي دهد. به ويژه اين که رهبران سوريه درباره حوادث کشورشان به قطر کاملا بي اعتماد هستند و با وجود سياست افراطي و جانبدارانه شبکه الجزيره قطرعليه سوريه، تماس ها ميان طرفين همچنان ادامه دارد.

همچنين حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر پيام هاي گرمي به سران سوريه ارسال مي کند و به گفته منابع آگاه سوريه، در اين پيامها به ناتواني خود در زمينه کنترل شبکه الجزيره که از ديدگاه بن جاسم از نظر حرفه اي کاملا مستقل از اراده امير کشور است اشاره مي کند.

 اين در حالي است که {به دليل حسن نيت سوريه} حتي يکي از کارگراني که بر بالاي يکي از تپه هاي مشرف بر دمشق در حال بناي يک اقامتگاه سياحتي براي امير قطر هستند يک روز هم دست از کار نکشيده اند.

با توجه به تحولات هفته هاي اخير، به نقش مهم سرمايه قطر در کشورهاي عربي و در ميان همسايگان عربستان سعودي پي مي بريم. زيرا اين سرمايه از گذشته دور به عاملي براي غرور قطري ها تبديل شده است.

در باره سوء استفاده قطر از اين سرمايه ها، ابتدا يک نماينده پارلمان کويت فاش کرد که قطر با پرداخت حدود 200 ميليون ريال قطري تلاش کرده است تا برخي از نمايندگان اين کشور را تطميع کند.

عبده الجندي معاون وزير اطلاع رساني يمن نيز اعلام کرد قطر با استفاده از ثروت و نفوذ رسانه اي خود از خشونت دفاع مي کند و در پي نابودي يمن است. بنابراين لازم است قطري ها قدامات اميرشان را مورد بازنگري قرار دهند.

نويسنده اين مقاله درادامه به سخنان نجيب ساويروس ميلياردر مصري در يک برنامه تلويزيوني استناد کرده که گفته است: قطر قبل از برگزاري انتخابات مصر100 ميليون دلار به اخوان المسلمين اين کشور کمک کرده است.

پيش از اين نيز مردم ليبي، قطر را به دخالت در امور داخلي کشورشان و مشارکت در سرنگوني سرهنگ معمر قذافي با حمايت هاي مالي و ارسال اسلحه متهم کرده بودند.

اظهارات امير قطر روز قبل از برگزاري انتخابات مغرب مبني بر سرمايه گذاري يک ميليارد دلاري در اين کشور قابل توجه بود که نويسنده اين مطلب اعلام پيروزي اسلام گرايان مغرب در فرداي آن روز را به اين مساله ربط مي دهد.

نويسنده اين مقاله مي گويد: اين حوادث همزمان با اعلام کاهش سطح روابط ديپلماتيک ميان قطر و روسيه به دنبال حمله مبهم به سفير روسيه و همراهانش در فرودگاه دوحه و تلاش براي اطلاع از محتويات چمدانهاي ديپلماتيک آنها روي داد.

به دنبال اين قضايا به دشواري مي توان حوادث آخرين نشست وزراي خارجه کشورهاي عضو اتحاديه عرب را مورد تجزيه وتحليل قرار داد که به تهديد سوريه براي تعليق عضويت انجاميد و در آن جلسه حمد بن جاسم نخست وزير قطر، سخنان مراد مدلسي وزير امور خارجه الجزاير را قطع کرد و گفت: نوبت شما نيز مي رسد.

اين در حالي است که وزارت امور خارجه الجزاير اين امر را نفي کرد. اما اطلاعات رسيده به روزنامه الوطن نشان دهنده آن است که مسئولان الجزايري به مقامات ديگر کشورهاي عرب اعلام کرده اند احساس مي کنيم قطر به ويژه درباره سهم اخوان المسلمين در نظام الجزاير و آينده آنها عليه ما توطئه چيني مي کند.

گستردگي اين حوادث در پهنه جغرافياي منطقه نشان دهنده بلند پروازي قطر از مغرب تا الجزاير، ليبي، تونس، مصر، سودان يمن و در پايان سوريه به عنوان بارزترين صحنه براي آرزوهاي اين کشور است.

يک ديپلمات بلندپايه يکي از کشورهاي بزرگ دوست سوريه چند ماه گذشته با اشاره به حقايقي به الوطن گفت: ديپلماسي قطر عليه سوريه ناکام خواهد بود. زيرا اساسا قطر بدون تعامل با کشورهاي موثر منطقه از جمله سوريه که درگذشته دو کشور با يکديگر همکاري ديپلماتيک داشتند، راه به جا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها