رئيس ائتلاف ملي عراق:

حمله به ایران امنیت منطقه را تهدید می کند

حمله به ایران امنیت منطقه را تهدید می کند
دوشنبه 21 آذر 1390 - 09:15

"ابراهيم جعفري" رئيس ائتلاف ملي عراق هشدار داد: حمله به ايران يا سوريه امنيت عراق و کل منطقه عربي را تهديد مي کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، ابراهيم جعفري در مصاحبه با روزنامه الحيات درباره حمله نظامي احتمالی به ايران هشدار داد و گفت: اين اقدام در عراق و منطقه تاثير منفي خواهد داشت و اين امر در مورد سوريه نيز صدق مي کند که ما با حملات نظامي به اين کشور مخالفيم و براي عراق مهم است که منطقه امن و باثبات باقي بماند.

جعفري درباره موضع عراق در حمايت از نظام سوریه اظهار داشت: عراق از اجماع عربي خارج نشده است بلکه به تصميم اتحاديه عرب اعتراض کرد زیرا موضع اين اتحاديه درقبال سوریه شگفت آور و غيرمنتظره بود و بحران سوريه با حوادث مصر ، تونس ، ليبي و يمن تفاوت دارد.

وي افزود: برخي نگراني ها از به قدرت رسيدن جنبش هاي اسلامي در کشورهاي عربي -در صورت خروج آنها از اسلام - وجود دارد.

جعفری درباره برخی نگرانی ها از رسیدن نیروهای اسلامی به قدرت در بعضی از کشورهای عربی افزود: جنبش های اسلامی نگران کننده نیستند بلکه تندروی و خروج آنها از شریعت اسلامی است که نگرانی ایجاد می کند و نگرانی درباره برخی از آنها وجود دارد زیرا آنها خواسته یا ناخواسته خارج از چارچوب اسلام عمل می کنند.

جعفري اظهار داشت: اکنون زمان مناسبي است تا عراق به عهده گرفتن مسئوليت هاي خود را به تنهايي و بدون کمک نيروهاي آمريکايي که پايان امسال به طور کامل عقب نشيني خواهند کرد، آغاز کند و ما تلاش مي کرديم که اين اقدام چند سال پيش صورت گيرد.

رئيس ائتلاف ملي عراق به تحول کمي و کيفي در قدرت و توانايي نيروهاي امنيتي اين کشور اشاره کرد و گفت: عراق امروز آماده است تا مسئوليت هاي امنيتي و سياسي خود را به عهده بگيرد.

وي افزود: ما امروز مجبور شده ايم از مربيان براي انتقال تجربيات استفاده از سلاح هاي جديد به ارتش کمک بگيريم و همه با اين اقدام موافقند. 

ابراهيم جعفري درباره شمار مربيان آمريکايي و محل استقرار آنها ، اظهار داشت: این نیروهای آموزشی در اندک پادگانهای وابسته به نيروهاي امنيتي عراق حضور خواهند داشت و از هيچ مصونيتي برخوردار نخواهند بود و آمريکا با ديدگاه عراق متقاعد شده است و جايي براي تغيير موضع وجود ندارد.

رئيس ائتلاف ملي عراق در بخش ديگري از اين مصاحبه نگراني ها از افزايش نفوذ ايران بعد از خروج آمريکا از عراق را مبالغه آميز توصيف کرد.

وی درباره اتحادیه عرب و نقش آن گفت: عراق نمي خواهد اتحاديه عرب به دليل ملاحظات منطقه اي، سياسي شود و هر طرفي که روي مطيع کردن اتحاديه عرب با استفاده از سلاح يا مال يا تهديد به قطع روابط سياسي و اقتصادي حساب مي کند، از ساختار اساسي اين اتحاديه خارج می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها