مخالفت جريان صدر با سفر مالکي به واشنگتن

مخالفت جريان صدر با سفر مالکي به واشنگتن
سه شنبه 22 آذر 1390 - 09:03

جريان صدر با اشاره به مخالفت خود با سفر نوري مالکي نخست وزير عراق به آمريکا اعلام کرد: آمريکا درباره وعده خود به عراق براي اقدام جهت خارج کردن اين کشور از شمول بند هفتم منشور سازمان ملل متحد همچنان سهل انگاري مي کند.

شيخ "صلاح العبيدي" سخنگوی جریان صدر در گفت و گو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: تشکل الاحرار در ائتلاف ملي که متشکل از نمايندگان جريان صدر است، از ابتدا با سفر مالکي به واشنگتن مخالف بود زيرا صدري ها با اشغالگري و سفر هر مسئول بلندپايه آمريکايي به عراق و همچنين سفر مقامات بلندپايه عراقي به آمريکا مخالفند زيرا  مجبورند دستورات آمريکا را اجرا کنند.

وي افزود: اگر این سفر پس از خروج نيروهاي آمريکايي از عراق انجام می شد، می توانست سفر مسئول یک کشور عملا مستقل باشد اما مالکی زمانی به واشنگتن سفر کرد که هرچند بخش اعظم نیروهای آمریکایی از عراق خارج شدند اما هنوز بخشی از آنها در این کشور حضور دارند.

العبیدی از موضع مالکی در تایید نکردن نظرات آمریکا درقبال سوریه درجریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن قدرداني کرد و گفت: مالکی بر اساس مصلحت عراق سخن گفت و موضع اکثر مردم عراق را دراين زمينه بيان کرد زيرا  ما نمي خواهيم عراق در پرونده سوريه به ابزاري براي خدمت به منافع آمريکا تبديل شود.

وی تصریح کرد: کنفرانس مطبوعاتي مشترک نخست وزير عراق با رئيس جمهوري آمريکا در چارچوب مسائل کلي سياسي بوده و به مسائل حساسي که با هم بررسي کردند، اشاره نکرده است.

سخنگوي جريان صدر خاطرنشان کرد: دولت عراق در مرحله آینده بهتر از زماني که آمريکایي ها حضور داشتند، مي تواند کشور را اداره کند زيرا در اختیار داشتن پرونده و مسئولیت های امنيتي کشور، کليد ساير پرونده هاي مهم از جمله بازسازي به شمار می رود.

وی افزود: اگر پرونده امنیتی در دست خود نيروهاي عراقي باشد؛ بسيار سريعتر و قدرتمندتر از دوره  قبل - که اتکا به نیروهای آمریکایی بود- عراق بازسازی و آباد مي شود.

العبیدی گفت: اظهارات رئيس جمهوري آمريکا درباره تعهدات واشنگتن در برابر عراق به اندازه کافي شفاف نبود زيرا مهمترين خواسته ای که عراق از آمريکا مي خواهد، خارج کردن این کشور از بند هفتم منشور سازمان ملل است که پس از جنگ صدام علیه کويت برملت عراق تحميل شد.

وی افزود: اما دولت آمريکا هنوز درباره اين موضوع سهل انگاري مي کند؛ در صورتي که مي تواند با پادرمياني در شوراي امنيت، عراق را از شمول اين بند خارج کند.

العبیدی تصریح کرد: عراق براي تامين نيازهاي خود به ويژه سلاح نباید به همکاري با آمريکا بسنده کند بلکه بايد با همه کشورها مبادله داشته باشد و منابع تامين سلاح و ساير نيازهاي خود را متنوع کند .

پربیننده ترین خبرها