به دنبال ناآرامي منطقه الشرقيه وبيانيه60فرهيخته صورت گرفت

دروغ پردازي دستگاه رسانه اي آل سعود

دروغ پردازي دستگاه رسانه اي آل سعود
سه شنبه 22 آذر 1390 - 14:24

روزنامه المدينه عربستان وابسته به رژيم آل سعود به دنبال تظاهرات و ناآرامي هاي اخير شهرهاي القطيف و العواميه در منطقه الشرقيه و انتشار بيانيه 60 فرهيخته عربستاني ،که رژيم را در شوک فرو برد، به دروغ پردازي و فريب افکار عمومي روي آورد.

به گزارش روز سه شنبه شبکه خبری العالم، کارشناسان خاطرنشان مي کنند که روزنامه هاي محلي عربستان در بررسي حوادث منطقه الشرقيه سطحي انديشي خود را نشان دادند.

اين کارشناسان، برخي روزنامه هاي سعودي را در حرفه‌اي نبودن و استقلال نداشتن به روزنامه هاي مصري در زمان رژيم حسني مبارک تشبيه مي کنند.

جوانان معترض اهل تسنن و شيعه در منطقه الشرقيه خاطرنشان مي کنند که روزنامه هاي اين کشور تحت سلطه آل سعود هستند و بازگوکننده ديدگاه شهروندان نيستند.

عملکرد روزنامه المدينه در بررسي تحولات منطقه العواميه و القطيف، بيانگر ديدگاه هاي ضد مردمي اين روزنامه است. اين روزنامه با هدف کم اهميت جلوه دادن اعتراضات مردمي نوشته است، پس از تلاش گروهي اندک آشوبگر و فتنه گر براي ناامن کردن اين مناطق، زندگي اکنون در العواميه عادي است.
 
مطالب چنين روزنامه هايي نشان مي دهد که دستگاه رسانه اي و اطلاعاتي عربستان از واقعيت هاي موجود بدور است و در حالت سرگرداني قراردارد، زيرا وضعيت العواميه آنگونه که آنها مطرح مي کنند، نيست.

يکي از شهروندان در اين باره گفت: نيروهاي امنيتي حقوق مردم را ناديده مي گيرند و با آشوب و ناامني درصدد پايمال کردن حقوق مردم هستند.
 
روزنامه المدينه در ادامه دروغ پردازي هاي خود در خصوص عادي جلوه دادن وضعيت العواميه افزوده است که خبرنگار اين روزنامه از مناطق مختلف العواميه ديدن و با شهروندان گفت و گو کرده است.
 
اين روزنامه درحالي چنين ادعا مي کند که شهروندان منطقه العواميه از اقدامات جنايتکارانه رژيم آل سعود به ستوه آمده اند و با برگزاري تظاهرات هاي مختلف خواستار احقاق حقوق خود، آزادي و رفع تبعيض هستند.


شهرهاي مختلف استان الشرقيه در شرق عربستان روز جمعه (18آذر) شاهد تظاهرات گسترده اعتراض آميز عليه ستمگري رژيم آل سعود بود.

در شهر القطيف واقع در استان الشرقيه مردم طي تظاهراتي خواستار "محاكمه قاتلين تظاهركنندگان و اعطاي آزادي هاي سياسي" شدند.

ساكنين شهر العواميه در استان الشرقيه هم تظاهراتي را روز جمعه براي اعلام وفاداري به خون شهدا و همبستگي با زندانيان سياسي برگزار كردند.

تعداد تظاهركنندگان شهر العواميه بيش از 5 هزار نفر اعلام شده است كه تصاوير شهيدان شيخ توفيق العامر و علي الدبيسي فعال سياسي و پرچم عربستان را در دست داشتند و شعارهائي با مضامين "محمد بن فهد (استاندار الشرقيه) سرنگون باد" ، "شليك كنندگان بايد قصاص شوند " ، "فقط براي خدا سرفرومي آوريم" و "عزت ملت پايمال شدني نيست" سردادند و فرياد مي زدند خواستار آزادي زندانيان هستند.
 
جمعيت "توسعه و تغيير" مردم را به حضور گسترده در تظاهرات روز جمعه العواميه براي تأكيد بر توانايي ملت عربستان در ايجاد تغييرات و همراهي آنها با ملت هاي آزادي خواه يمن ، مصر ، تونس و بحرين فراخوانده بود.

در همين حال بيانيه اخير 60 فرهيخته در انتقاد از آل سعود ديوار ترس از حکومت را در عربستان فرو ريخت و نشان داد که دايره مطالبات مردم روز به روز در حال افزايش است.

طرفداران اصلاحات در عربستاني چند روز پيش با امضاي طوماري از حکومت آل سعود خواستند حکم حبس صادره در حق برخي از فعالان اصلاحات را لغو کند و به خشونت در القطيف پايان دهد.

آنها همچنين آغاز تحقيقات در باره علل خشونت هاي صورت گرفته در عربستان به ويژه در منطقه الشرقيه و برابري حقوق شهروندي را خواستار شدند.
 
انتشار اين طومار، مسوولان سعودي را به شدت غافلگير کرد به ويژه که خواسته هاي مطرح شده در آن کاملا صريح و روشن بود و امضا کنندگان آن از همه گروه هاي جامعه سعودي بودند و همه بر ضرورت حاکم کردن تعقل و پرهيز از تفکر امنيتي در عربستان تاکيد داشتند.
 
امضا کنندگان اين طومار به طور کلي از ميان متفکران ليبرال بودند و اين مساله سبب شد رژيم آل سعود نتواند اين افراد را به عنوان اعضاي القاعده يا شيعيان عربستان جلوه دهد و با آن ها برخورد کند اين در حالي است که رژيم حاکم در عربستان در صد سال اخير همواره از حربه طايفي گري براي مقابله با مردم استفاده کرده است. 

پربیننده ترین خبرها