مشارکت گسترده مردم سوريه درانتخابات

مشارکت گسترده مردم سوريه درانتخابات
سه شنبه 22 آذر 1390 - 15:16

دمشق ( العالم)- مردم سوريه ديروز (دوشنبه 21آذر) با شرکت گسترده در اولين دور از انتخابات شوراها (پس از تصويب قانون جديد انتخابات) حمايت خويش را از اصلاحات در کشور اعلام کردند.

به گزارش سه شنبه خبرنگار شبکه خبري العالم، عادل سفر، نخست وزير سوريه، گفت:اهميت اين انتخابات در اجراي آن در چارچوب مکانيسم جديد است. قانون جديد اداره امور مناطق به ميزان زيادي مجال را براي تمرکز زدايي و اعطاي فرصت به شهروندان براي ايفاي نقش بيشتر در عرصه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در سطح استان ها فراهم کرده است. از اين رو شرکت در انتخابات وظيفه و حق کليه شهروندان سوريه شده است.

ياد آور مي شود که 14 ميليون و 500 هزار نفر واجد شرايط راي بودند و شمار نامزدها 42 هزار و 889 نامزد از 154 شهر و صدها روستاي سوريه اعلام شده است. راي دهندگان در اين دوره از انتخابات از ميان حدود 43 هزار نامزد 17 هزار و 588 نفر را براي شوراي محلي تعيين مي کنند.

يکي از راي دهندگان در گفت وگو با شبکه خبري العالم گفت: ما نمانيدگان مان را انتخاب مي کنيم تا در مرحله آتي يعني مرحله اصلاح و تغيير در کشور ايفاي نقش کنند. همه ما حامي کشور و رويکردهاي آنيم و خير و بهترين ها را براي سوريه مي خواهيم.

يکي از خانم هاي شرکت کننده در انتخابات نيز اظهار داشت: « من دانشجو هستم و آمده ام با شرکت در انتخابات به همه دنيا ثابت کنم که در سوريه آزادي وجود دارد و همه مي توانند با انتخاب نماينده خود ديدگاه شان را اعمال کنند".

تحليلگران بر اين عقيده اند که اين انتخابات گامي مهم و نقطه عطفي در مسير تثبيت فرهنگ مشارکت گسترده اقشار مردم سوريه در عرصه سياسي است و بطور محسوس با روند اصلاح در ابعاد مختلف هماهنگي دارد.

آن ها مکانيسم هاي اجراي اين انتخابات و حسن برگزاري آن را نشانه خوبي از تمايل همگاني به موفقيت اين تجربه مي دانند.

تحليلگران همچنين استقبال گسترده از اين انتخابات را بازتاب آگاهي بالاي مردم سوريه در زمينه لزوم انتخاب نمايندگان براي برآورده کردن آرمان هاي آن ها و آينده کشورشان مي دانند.

برگزاري انتخابات شوراهاي محلي در سوريه طي ديروز (دوشنبه 21آذر)  تغييري بي سابقه در فرايند انتخابات در اين کشور به شمار مي رود.

اين انتخابات از آن جهت که هم سو با تحرکات مثبت اصلاحات در سوريه و در جهت برآوردن خواسته هاي مردم برگزار مي شود ، حايز اهميت است و نخستين گام عملي در خصوص اجراي قانون انتخابات عمومي به شمار مي رود. قانوني که سنگ بناي برگزاري فرايند انتخابات در سوريه محسوب مي شود و ضامن برگزاري انتخابات و حق نامزدها در نظارت بر آن است. 

پربیننده ترین خبرها